Bartók Béla horoszkóp-elemzése
Az alábbi elemzést Bartók Béla emlékére készítettem, halálának 60.
évfordulója alkalmából.
Megjelent az Ezotér Magazin 2006/júniusi számában.
Nagyszentmiklós, 1881. március 25. 8.55 LMT
Az elemzést Székely Júlia: „Elindultam szép hazámból” című
Bartók Béla életéről szóló műve felhasználásával készítettem.
A születés pontos idejét is az itt közölt életesemények alapján
határoztam meg.
Az elemi felosztás szerint . levegő 8, tűz : 6, víz .
4, föld : 2. A levegő és a tűz vezető szerepe
azt mutatja, hogy az eszmék, ideák világában élt, ezek voltak a
legfontosabbak az életében, és fennkölt céljai megvalósításához
kellő kreatív energiával rendelkezett. A föld csekély mennyisége
arra utal, hogy a mindennapok „rögvalósága”, pénz, hatalom, jólét,
sőt saját egészsége is, kevésbé érdekelték, ezeket alárendelte
az előbbieknek.
Részlet Kassák Lajos „A mérleg serpenyője” című verséből:
„Szóljunk valamit a zeneszerzőről is.
Láthatod szárnyas kabátban a dobogón
S az uccán, amint levett kalappal
Sétál a reggeli napsütésben.
Olyan vékony, mint a halszálka
Olyan fehér, mint egy liliom
De ha leül a zongorához, Sárkánnyá változik át
Csörömpöl, sír és néha ugat
Hogy elsötétül az ég s a házak falai beomlanak.”
Az elemi energiák minőségi megoszlása egyenletes: szilárd:
7, változó: 7, kardinális: 6, vagyis nagy lendülettel, hatalmas
energiákkal vágott bele egy – egy új feladat megvalósításába, kellő
erővel, kitartással rendelkezett az eredmények eléréséhez szükséges
küzdelmekhez és kellő szilárdsággal a kivívott célok megőrzéséhez,
stabilizálásához. A változó minőség megfelelő aránya biztosította
számára a fejlődőképességet. Élete során többször is tudott
váltani az őt meghatározó zenei önkifejezésében, eszményképeiben,
amíg kiteljesedett művészete, és kialakult az igazi bartóki
zene.
A horoszkóp fő témája az Uránusz szembenállása a születési
uralkodóval, a Merkúrral, és
ezt a feszültséget egy magasabb harmóniává alakító Neptunusz, amely
együttáll a vele rokon jelentéstartalmakat hordozó Vénusszal, és
harmonikusan kapcsolódik a szembenálló bolygókhoz. A többi horoszkóp-tényező
is ezt a fő motívumot támasztja alá. A neptunuszi hatás jelentőségét
aláhúzza, hogy a Vénusszal való együttállása, a magasabbrendű,
, önzetlen szeretet, a szépség iránti vágy és a művészi tehetség,
egymást erősítő kölcsönhatása, a 12. házban, a Neptunusz
mundán-házában (a vele analóg jelentésű házban) található,
és innen támogatja egzakt szextillel az uralma alatt lévő,
mert a vele analóg jelentésű jegyben, a Halakban álló Merkúrt,
a születési uralkodót. Ezen kívül kapcsolatban van a horoszkóp tengelyeivel
is. Az Ascendenssel bezárt közeli félszextiljén valamint a Merkúrral
és az Uránusszal alkotott harmonikus fényszögein keresztül oldódhat,
levezetődhet a két szembenálló bolygó Ascendensre vetett kvadrátjainak
feszültsége.
A Neptunusznak ez a hatása, hogy a diszharmóniákat egy magasabb
harmóniába transzformálja, jól érzékelhető Bartók műveiben.
A szenvedélyes, feszültséggel telített, fájdalmasan szaggatott részek,
csodálatos harmóniában egyesülnek. Nem andalító, fülbemászó zene,
át kell érezni az örök emberi szenvedést, a fájdalmakat, hogy a
katarzis bekövetkezzék.
Az önkifejezését, spontán megnyilvánulásait jelző Ascendens
az Ikrek jegyében áll. Az Ikrek Ascendensre jellemző kíváncsiság,
barátságosság, fejlett intelligencia és kommunikáció, itt az erős
neptunuszi hatások miatt érzékenységgel, szenvedélyességgel, nagy
képzelőerővel, és művészi kifejezésmóddal párosul.
Az Uránusz kvadrátja fontossá teszi számára függetlenségének, egyediségének
kifejezésre juttatását, nyitottá, érdeklődővé teszi az
új eszmék, a megszokottól eltérő újszerű megoldások iránt.
Születési uralkodója a Merkúr a Halakban azt fejezi ki, hogy, hogy
a rendkívüli képzelőerő, inspirációs készség egész gondolkodásmódjára,
kommunikációjára jellemző és ez összhangban önkifejezésével
az egész lényét átitató zenében nyilvánult meg. Már kora gyermekkorában
megmutatkozott ragyogó tehetsége és a zene iránti rajongása.
„Ott ült a kisfiú a gyermekszéken, ölében a dob. Olyan erővel,
olyan villámgyors egymásutánban követték egymást a dobütések, hogy
nemcsak füllel, de szemmel is alig lehetett számon tartani őket.
Szóltak hozzá, nem felelt, rákiáltottak, nem is hallotta, csak dobolt
mámorosan, mindenről és mindenkiről megfeledkezve. Édesanyjának
jutott eszébe, hogy ha leül a zongorához, és játszani kezd, arra
a gyerek okvetlenül felfigyel, mert az mindennél jobban érdekli.
Így is történt. Midőn felhangzott a zongoraszó, a kisfiú csak
ugyan abbahagyta a dobolást. Néhány másodpercre. Utána nyomban folytatta,
de nem ám akárhogyan, összevissza, hanem pontosan úgy, ahogy azt
az édesmama zongorajátéka megkívánta. Minden taktus hangsúlyos ütemrésze
egy dobütést kapott. Formás kis kamarazenélés alakult ki néhány
perc alatt, valami dobszonátaféle ….
Négyéves korában már éppen negyven dalt tudott; a felnőttek
számolták, számon tartották őket. Szövegüket is tudta, de nem
énekelte. Ha valaki a kezdősort mondta, ő ott termett
a zongoránál, s állva, mivel a székre való felülés még nehézségekbe
ütközött, játszotta a szöveghez tartozó dallamot. Egyelőre
még csak egyetlen ujjára tudott koncentrálni, kíséretről nem
lehetett szó, de azt az egy szólamot óraműpontosságú ritmusban
szólaltatta meg.”
10 évesen, 1891 március 15-én, majd a következő év május 1-én
az iskolai ünnepségeken fényes sikereket aratott, mint előadó
és alkotóművész egyaránt. Saját szerzésű zongoradarabjaival
és Beethoven Waldstein-szonátájának első tételével
ejtette ámulatba hallgatóságát. A Duna folyása című
nagy terjedelmű 20 perces művéről és Beethoven interpretációjáról
lelkes, magasztaló kritika jelent meg a korabeli nagyszőllősi
hetilapban.
Kirobbanó tehetségéhez, idegrendszerének érzékenységéhez, gyors
felfogásához, bámulatos emlékezőtehetségéhez, 10 idegen nyelven
beszélt, nagymértékben hozzájárult az Uránusz szembenállásának feszítő,
gyorsító ereje, amely a Neptunusz inspiratív csatornáján keresztül
összhangba került elméjének merkúri rezgéseivel, és ezért , idegrendszere
be tudta fogadni, fel tudta dolgozni a bevillanásszerűen, impulzusokban
érkező hatalmas uránuszi energiát. Az uránuszi hatásnak tudható
be alkotói pályafutása jelentős részében az a törekvése, hogy
a magyar és más népek zenéjén keresztül eljusson a zene ősi
gyökereihez, a „tiszta forráshoz”. A népzenéből feltárt ősi
zenét egyesítette, szintézisbe hozta a modern műzenével és
ezzel gyökeresen újat, eredetit alkotott. A sallangjaitól lecsupaszított
ősi zene kutatása, majd ebből az új létrehozása, jól kifejeződik
az Uránusz IV. házbeli pozíciója által. A IV. ház analógiakörébe,
az otthonon kívül, az eredet, a származás is beletartozik, a „honnan
jöttünk” tágabb értelemben.
A XX. század elején kibontakozó nemzeti mozgalomhoz csatlakozva
jutott el a népzenéhez.
„ A zenében is sajátosan magyart kell teremteni !” Ekkor még nem
ásott mélyre, az általa akkor megismert népzenét beleszőtte,
akkori példaképe, Richard Straussz zenéjének ragyogó formavilágába
és elkészült a Kossuth-szimfónia.
Az igazi kutatómunka kezdetét, Kodály Zoltánnal való megismerkedése
és barátsága hozta el számára. A Kodály által már elkezdett népdal
gyűjtést együttesen folytatták, hogy megleljék a tiszta forrást.
Az akkori Magyarország peremvidékének magyar lakossága őrizte
legjobban a hagyományokat, Bartók Erdélyt, szülőföldjét választotta.
Hegyek között, gyalogszerrel, tűző napon és viharban,
eldugott falvakon keresztül vezetett az út. Hosszú, kínokkal, fáradtsággal
és lemondásokkal teli évekig tartott a munka. Egész élete a küzdelemről,
a kemény munkáról szólt. Ez volt az ára annak, hogy küldetését,
a zene megújitását beteljesítse. Ehhez az energiát, a hajtóerőt,
az említettek mellett a kihívásokat, küzdelmet kedvelő, koncentrált
erőkifejtésre képes Kos jegyű Nap biztosította. A hitéhez
abban, hogy céljait megvalósítja, és az ehhez szükséges kitartáshoz
a testi, lelki kínok között, a szintén a Kos jegyében együttálló
Jupiter és Szaturnusz adott erőt. Mind a három bolygó a 11.
házban a Vízöntő házában található. Ez a pozíció jelzi céljai
egyetemességét az egész emberiség kultúrájának felemeléséért. A
Vízöntő eszmeiségét tükrözi a következő Bartók idézet
is : "Az én vezéreszmém, amelynek, mióta csak mint zeneszerző
magamra találtam, tökéletesen tudatában vagyok: a népek testvérré
válásának eszméje, a testvérré válásé minden háborúság és minden
viszály ellenére. Ezt az eszmét igyekszem, amennyire erőmtől
telik, szolgálni zenémben; ezért nem vonom ki magam semmiféle hatás
alól, eredjen az szlovák, román, arab vagy bármiféle más forrásból.
Csak tiszta, friss és egészséges legyen az a forrás!"
„A magyar dallamkincs származásának kiderítésére Bartók megkezdte
a szomszéd országok népzenekincsének felkutatását. Nekilátott a
szlovák, román, ukrán, bolgár népzene gyűjtéséhez, rendszerezéséhez.
Sok-sok év munkája volt ez. Évek, évtizedek folyamán járt Észak-Afrikában
arabnépzene-gyűjtő úton. Még később Anatóliában tanulmányozta
a török, Amerikában az indián népzenét. Vaskos köteteket tesz ki
kutatómunkájának csupán tudományos eredménye.
És akkor hol vannak még az ugyanebből sarjadzó kompozíciók?
Miközben új zenei nyelvet teremtett meg Európa számára, megtanult
szlovákul, románul, törökül, arabul. Latinul, görögül, németül már
iskoláskorában tudott. Jól beszélte a francia, angol, olasz nyelvet
is. Ez természetes, hiszen a népek nyelve is zene, s a nyelv, akár
a zene, közel visz az emberek megértéséhez
Bartók számára a népdal nem csupán kottafejek sokasága volt, hanem
a néplélek megnyilatkozása. A népdalt mindig szöveggel együtt tanulmányozta.
Ezért tanult annyi nyelvet. Célja ezzel az volt, hogy megértse a
népdalok mondanivalóját is
A különböző népek népzenéjét tanulmányozva, Bartók a nemzeti
és etnikai sajátosságokon kívül olyan elemekre is bukkant, melyek
közösek, amelyek valamennyiükben fellelhetők, s így föltételezhetően
a történelem előtti korszakok etnikailag még el nem különült
emberének muzsikáját jellemezték. Ezek az apró motívumok nem annyira
dallamuk szépségével, mint inkább ritmikájuk ellenállhatatlan sodrával
tűnnek ki. Ez az őserő a XX. század városi kultúrájában
elpuhult emberre elementáris erővel hat, s így a megújhodás
forrása lehet. Bartók zenéje gyakran villantja fel ezt az őserőt.
A XX. században mindez démonikusnak hatott, szinte barbárnak. Ez
a barbár zene keveredett a Párizsból hozott túlfejlett európai zenével.
E keveredés ellenállhatatlan hatású vegyületet adott. Elragadtatta
azokat, akik megértették, meghökkentette azokat, akik nem értették
meg.
Megdöbbent az egész világ. Egyeseket dührohamra ragadott, másokat
eksztázisba hozott az Allegro barbaro. Soha ilyet nem hallott
senki. Tomboló szenvedély, vad ritmus, őserő, s mindez
a legtisztább formába öntve. A XX. századi új zene legnagyszerűbb
zongoraműve az Allegro barbaro, egyben a zongorairodalom
forradalma. Az ősi népzene fölfedezése nélkül talán sohase
született volna meg.”
A tudatalatti vágyait, késztetéseit kifejező Hold a Vízöntő
jegyéből harmonikusan, szextillel kapcsolódik a Naphoz. A szabadság
és függetlenség szeretete, az újdonságok iránti vonzalma, összhangban
áll, elősegíti tudatos célját, a tiszta forrásból, az ősi
gyökerekből táplálkozó, modern zene létrehozását.
Szabadságszeretete nyilvánult meg akkor is, amikor a fasizmus elől
Amerikába emigrált.
Az önérvényesítését, cselekvő energiáit kifejező Mars,
csakúgy mint a hivatást, a személyiségfejlődés irányát jelző
tengelypont, az Mc, szintén a Vízöntőben található. Önérvényesítésére
a az intelligencia és a függetlenség jellemző, önkifejezésében
a teljes szabadságra törekszik. Ez az erős Vízöntő jelleg
(a Vízöntő jegy és a 11. Ház hangsúlyozottsága) a már említett
tulajdonságok mellett alkalmassá tette a kutatómunkára és az eredmények
tudományos feldolgozására. Ugyanakkor a Vízöntő Mars szenvtelenségét
vágyai kifejezésében, itt kompenzálja a Plútótól kapott kvadrátja,
valamint az erős neptunuszi hatás a képlet más részeiben.
Félix Iván