Latinovits Zoltán horoszkóp – elemzése
Az alábbi munkát Latinovits Zoltán emlékére
készítettem, születésének 75. és
halálának 30. évfordulója alkalmából.
Budapest 1931 szeptember 9. 12.39
Ha egy mondatba akarnám sûríteni Latinovits
életét, akkor az így szólna: Folyamatos
küzdelem a világgal és önmagával,
hogy az odakinn és idebenn egymásnak feszülõ
energiákat összehangolja, szintézisükkel
megteremtse a rendet, a harmóniát, a tökéletességet.
Hatalmas energiákkal megáldott és megvert,
nehéz, de gyönyörû sorsra kiválasztott
ember volt, akárcsak a két nagy költõ-óriás:
Ady és József Attila, akik talán a legközelebb
álltak hozzá a nagy elõdök közül,
és akiket verseik szavalásával õ tudott
a leginkább élõvé „varázsolni”.
„ A delejtõ emberekrõl beszélek, az érzékenyekrõl,
és az értelmes szomorúakról.”
- Ady
Az energiák elemi összetételében a kreatív,
teremtõ tûz és a gyakorlatias, az anyagi világba
jól beilleszkedõ föld a meghatározó,
az érzelmek szabad áramlását lehetõvé
tevõ víz hiányzik.
A minõségi felosztás egyenletesnek mondható.
A fejlõdõképességet, rugalmasságot
biztosító változó minõséget,
a tudatos rész , a Szûzben a Nap körül csoportosuló
együttállás, valamint a Nyilas Ascendens, az
erõt, kitartást, szilárdságot, az Oroszlánban
a születési uralkodóval, a Jupiterrel együttálló
Hold képviseli. A nagy erõkoncentrációt
lehetõvé tévõ kardinális energia
forrásaként elsõsorban a két egymásba
fonódó kardinális T - kvadrát szolgál.
A T-kvadrát egy feszültséges fényszög-alakzat,
amelyben két bolygó szemben áll egymással
és mindkettõ kvadráttal támadja a harmadikat,
a fokális, vagy gyújtóponti bolygót.
A szembenállásban résztvevõ ellentétes
energiák, a gyújtópont felé áramlanak,
fokozva ezzel a fokális bolygóra nehezedõ nyomást,
a kvadrátok miatt, már amúgy is meglévõ
feszültséget, frusztrációt. Ezért
a gyújtóponti bolygót intenzív energia
kibocsátásra, vagyis annak alaptermészete,
jegye és/vagy házhelyzete szerinti cselekvésre
késztetik. A T-kvadrátok közül a kardinálisak
a legaktívabbak, a leginkább tettre sarkallóak,
a kihívásokat, izgalmakat keresõk és
azokban kiteljesedõk. Ezek a megnyilvánulások
Kos-szerûek, a Kos energiához hasonlóak. E fényszög
csoportok üzenete, a bennük rejlõ feladat : a szemben
álló bolygók, jegyek, házak energiáinak
összehangolása, szintézisük megteremtése,
mely által lehetõvé válik a fokális
bolygó pozitív, konstruktív módon való
kifejezése.
Latinovits, fokozatosan fejlõdõ és egyre nagyobb
önismerete, tudatossága révén, felismerte
ezt a feladatot és rövid, de annál tartalmasabb
életének második felében, keményen
dolgozott önmagán is, belsõ harmóniája
megteremtésén. Felismerte, hogy csak akkor lesz esélye
nagy ívû céljai elérésére,
mûvészete teljes kibontakoztatása mellett, megvalósítani
a szintézist a külvilágban, részt vállalni
az igazi színház létrehozásában,
ha elõször saját egyensúlyát állítja
helyre.
27 évesen írja naplójába: „Nekem
nagyon kell a bíztatás-nagyon kell a jóakarat
és a szeretet, a megbecsülés. Az mindig segített.
Ezeket a mélypontokat most már ki akarom küszöbölni
az életembõl. Keresni akarom a szépet, a jót
az igazat. Le kell írnom, mert hiába mondogatom, csak
nem lépek túl önmagamon. Még nem érzem
biztosan magam az életben, nem tudom pontosan a helyemet
és értékemet a színháznál…
Ezentúl ígérem, nem fog eltelni olyan nap,
hogy valami konkrétum ne legyen a hátam mögött…
Minden nap feladatokat fogok kitûzni magamnak, amit keresztül
kell hajtani. Tartozom ezzel családomnak, magamnak.”
1963-ban egy a Film Színház Muzsikának adott
interjújában az elmúlt esztendõk önvizsgálatáról
mondta: „Rájöttem, hogy a jelen minden pillanatáért
felelõsséget kell vállalni. E nélkül
sem önmagunk kifejezése, sem embertársaink megismerése
nem lehetséges. Megérlelõdött bennem a
gondolat, hogy az anarchista sallangokat, meg kell nyirbálni
ahhoz, hogy tovább tudjak lépni. Nem szeretnék,
azonban a szó színtelen értelmében „rendes”
és „jó” lenni, hanem mondjuk így: igaz.”
Ekkor már országszerte ismert, népszerû
színész, sok nagyszerû alakítással
és nem kevés kisebb nagyobb konfliktussal, botránnyal
a háta mögött.
Horoszkópjának erõközpontja, színészi
tehetségének, elhivatottságának, a teljességre
való törekvésének forrása a 9.
ház, amely a világ és önmagunk megismerésére
irányuló életterületet jelképezi.
Itt a Szûz és az Oroszlán jegyében állnak
a legfontosabb személyjelölõ bolygói.
A Szûzben található az én-tudatát,
életerejét kreativitását kifejezõ
Nap, egzakt együttállásban a szeretetenergiáinak
áramlását, a szépség, a harmónia
iránti vágyát megjelenítõ Vénusszal.
Pár fokkal távolabb, de még az elõbbi
együttállás hatókörén belül
szintén ebben a jegyben tartózkodik a gondolkodásmódjára,
kommunikációjára jellemzõ Merkúr,
szorosan együttállva a Neptunusszal. Kreatív
energiáinak kifejezését elõsegíti,
a boldogság, a harmónia utáni vágya
és ez mûvészi tehetségben, kedvességben,
jólelkûségben nyilvánul meg. Életereje
áthatja kommunikációját, amely ezáltal
élénk és sugárzó. Kapcsolatait
kreatív kezdeményezõkészség,
ösztönös intelligencia és a harmóniára
való törekvés határozza meg. Mindezeket
szerénység, érzelmi visszafogottság,
finom elemzõkészség, segítõ készség,
a tökéletesség iránti vágy és
erõs kritikai hajlam jellemzi. A Neptunusz finom, spirituális
rezgései gondolkodását képszerûvé,
fantáziadússá, intuitívvá teszi,
önmegvalósítását, énje kiteljesedését
egy átfogó mûvészi látomás
motiválja
Ezeket a látomásait írja meg szenvedélyesen,
költészettõl átitatva, ugyanakkor elemzõ
módon, realista részletességgel, a kor .jogos
kritikáját sem mellõzve a „Ködszurkáló”
címû könyvében.
„- Van vitája a világgal, amelyben él?
- Mûvésznek miért ne lenne ? De keresem és
néha látom azokat a lehetõségeket, amelyekben
én mint színész-ember jó szolgálatokat
tehetnék. Mániákusan hiszek abban, hogy az
értékek egészséges összefogása,
az elõrevivõ közös akarat, vagy ahogy sportnyelven
mondják, a jó csapatmunka, amely a tudáson
és a szereteten alapszik, az elsõ és utolsó
lehetõségünk a gyógyuláshoz, a
fejlõdéshez. Ezt szeretném elérni, ezért
perelek.”
Magyar Hírlap interjú, 1970
„Köd telepedett a színházra. Ellepte a színpadot,
gomolyog a nézõtéren. Jó lenne - ködszurkálóként
- fényt hasítani, de legalább agresszív
kérdõjeleket vésni ebbe a szélcsendes
káoszba.
Jó lenne az alapfogalmakat tisztázni, valamilyen koordináta-rendszert
rajzolni, mely meghatározza a pozitív és a
negatív értékeket
Elismerem, hogy a tetszés egzaktan és matematikusan
nehezen kifejezhetõ. Az elõadás, a színházi
munka eredménye nehezebben értékelhetõ.
Látszólag a felelõsség minimálisra
csökken.
Mégis: a színház: az író, rendezõ
és színész munkájának szintézise.
Mesterség, munka és produktum. (A hivatást
most nem említem.)
Mégis azok számára, akik az elõadásokat
létrehozzák. tisztázott fogalmakkal, matematikus
pontossággal kell meghatározni, hogy mi a "rossz",
hogy képessé váljanak a "jó"
ezer válfajának megteremtésére.
De nincs értéknorma. Nincs koordináta-rendszer.
-'
Színházi elõadásaink túlnyomó
része hasonlatos egy korszerûtlenül játszó
labdarúgócsapat játékához, ahol
szervezetlen a támadás-építés,
és a gólok, ha esnek: nem csapatmunkából
születnek, hanem egy-két ördögi ügyességû
játékos egyéni játékából.
A bajok forrása a színházi alapelvek bomlottsága,
a csapatmunka hiánya, szervezetlenség, az elõadások
szervezetlensége. Egyszóval: a szintézis felbomlása.
Pedig a színház, az igazi színház: szintézis.
A színház szervezett játék.
A színház: míves varázslat, költészettel
átszõtt szellemi ajánlat.
A színház: élõ organizmus; a teljes
emberrõl szól, emberi közvetítéssel,
embereknek.
A színház : a kor emberének gondolati, érzelmi
szenvedély-szintézise”
„A JÁTÉK a gyermek sajátja. A gyermek
teljes énjével játszik. Beleérzéssel,
átéléssel. Kimozdíthatatlanul, hittel.
Nem tessék-lássék játszik, neki fontosabb,
kedvesebb,
halálosan komoly életteli a játék.
A SZÍNÉSZ gyermekségét az idõben
és térben kiterítõ, tudatos játszó
ember. Ha úgy tetszik: mûvész. A \ színész
játéka hárompólusú: a háromszög
három pólusa a szív, az agy és a sex.
A SZÍNHÁZ azért örök, mert titka
az együtt lélegzésben van. Az elõadással
együtt lélegzik,
együtt lüktet a közönség. Az emberteremtésben
részt vesz az elõadás összes szereplõje
és a közönség is. Ez a gépmûvészettõl
idegen csoda. Ez a varázslat. Ez a titok. Ez a színház:
a
szintézis.
A szintézist pedig csak a hárompólusú
„teljes” játék képes létrehozni.
Csak ekkor jön létre az a furcsa elektromosság,
áramkör színpad és nézõtér
között.
A színház az emberrõl szól: következésképp
azt nevezem MODERN színháznak, mely a születés,
élet, halál hármasságáról
és a közösségrõl új és
újabb adatokat közöl egyre egyszerûbben és
komplexebben, vagyis korszerûen.”
Számára a színészi játékkal
szorosan összekapcsolódó másik nagy önkifejezési
forma a versmondás volt.
„A színház mûvészeinek tanítómesterei
a költõk. Megszállott hitüket és
vallomásaikat a költõk hûséges tanításainak
köszönhetik. A költõkön keresztül
lesz egyéniségük, gondolkozásuk, általános
emberi érvényû. Nemzeteket átölelõ,
valóban internacionális gondolkozás”
A versmondásról a következõket írja
:
„Hogyan kellene hát verset mondani, hogy mindenki maradéktalanul
azt halhassa, ami írva vagyon ?
Hogyan kellene megidézni, felidézni a költõt,
mintha õ jelenne meg valóságban és vérben
és mocsokban, ott szülné keserves gyõzelmét
a semmin, a mindenen, a ki tudja, honnan küldött szót
elõttünk vergõdné világra, gyötrõdõ
görcsben, boldogan.
Hogy elönthessen mindnyájunkat a vers, mint folyam a
partokat, hogy megemeljen az egyszer fogamzott és fogalmazott
dal, betölthessen, mint a befogadó szikkadt föveny
a tenger kékségét, hogy megütközzünk
vele, kikötõ kövei a tornyos hullámverésben.
Amikor felidézek vagy megidézek egy költõt,
életének adott keresztmetszeti pillanatát kell
megkeresnem. Egész életének egy adott pillanatát,
amelyben a vers megszületett.
Ez az elsõ: felkutatni, az „akkort”. Meg kell
keresni a költõ helyét, helyzetét, viszonyait
önmaga és világa között, az ágy
és az asztal között és alatt.
Mindebbe természetesen belejátszik a költõ
hangja, ételei, italai, háza és vélt
hét kapuja, az „akkori” történelmi
valóság viharai, lavinái, a szélnek
és lapoknak akkori járása, szenvedés
és nevetés akkori árkai és dombjai,
a kísértõ körök és bugyrok
akkori fuvalmai, a remény akkori sugarai.
A második, hogy magamban megkeressem az összes rápendülhetõ
húrokat: ahogy bennem ma rezonál az akkori pillanat,
tehát a költõ akkori életkeresztmetszetének
vetülete rajtam, tehát bennem. Hogyan tudok ma, most,
a régen megpendült hangra ráhangolni. Minden
tulajdonommal, agyammal, szívemmel, szenvedélyemmel,
indulatommal, véremmel, csontjaimmal, zsigereimmel. A magam
életkeresztmetszetéveI. Sokszor nehézkes és
lassú folyamat ez, amíg az ember újra és
újra olvasva lassan testi-lelki fedõhelyzetbe kerül
a költeménnyel. Ahogy más és más
körülmények között, más és
más lelkiállapotban újra ráfordul különbözõ
helyzetekben, mint a hajó a bójára vagy, ha
úgy tetszik, a szó szoros értelmében
biológiailag-lelkileg ráfordul a versre, hogy õsi
szerelmi kínokban és gyönyörökben magáévá
tegye, helyesebben egyesüljön vele. Csakis ebben a fizikai-biológiai
egyesülésben születhet meg elmondásra a
vers.”
Személyiségének másik pólusa,
a Hold köré csoportosul, amely szintén ebben
a házban, az Oroszlán jegyében található,
közeli együttállásban a születés
uralkodójával, az azonos jegy és házhelyzetû
Jupiterrel és harmonikus kapcsolatban, trigonban a Nyilas
jegyû Ascendenssel.
A Hold által kifejezett tudatalatti vágyai, késztetései
erõsítik hitét, optimizmusát, önjobbítási
törekvéseit, amelyeket a Jupiter képvisel. Mindezek
szervesen beépülnek önkifejezésébe,
az Ascendenst támogató fényszögön
keresztül. A hit és az érzelem „jól egymásra
talált” a Nap jegyében, az életerõt,
kreativitást árasztó, melegszívû,
büszke Oroszlánban. Érzelmi biztonságát,
önbizalmát, drámai megnyilvánulásai,
és az értük kapott elismerések alapozzák
meg, kiváló érzéke van a nyilvános
szerepléshez. Önkifejezésében, spontán
megnyilvánulásaiban, ezek az „Oroszlán vonások”
keverednek a Nyilas Ascendensre jellemzõ nyitottsággal,
optimizmussal. A Hold trigonja érzékenyebbé
teszi a külsõ hatásokra, növeli érzelem-orientáltságát
és boldogság utáni vágyát.
Látható, hogy életenergiái legintenzívebben
a 9. házban, az önmagát és a világot,
a mikrokozmoszt és a makrokozmoszt, a teljességet,
egyaránt megismerni és megérteni akaró
életterületen, a magasabb rendû tudás,
a bölcsesség házában nyilvánulnak
meg.
Egyrészt az itt tartózkodó Jupiter, mint a
születés uralkodója (az Ascendens jegyének
ura, mert vele analóg jelentésû) miatt, melynek
jelenlétét hangsúlyosabbá teszi, hogy
saját mundán házában , vagyis az alapjelentésével
analóg jelentésû 9. házban áll
együtt a Holddal. Másrészt a már kifejtett,
a tudatos részt képviselõ, Nap-központú
együttállás is ebben a házban található.
Ezek a nagyon erõs, pozitív, szellemi energiák
segítették önmegvalósításában,
mûvészi pályájának kiteljesedésében,
valamint a világ (amelyet számára elsõsorban
a színház jelentett) és önmaga jobbításáért,
a külsõ és belsõ szintézis megteremtéséért
folytatott küzdelmeiben.
Bár személyiségének két pólusát
képviselõ bolygó-együttállások
jegyállásuk elemei szerint nem összeférhetõek,
és emiatt a tudatos célok és a tudatalatti
vágyak között belsõ feszültség
keletkezik, a föld-tûz párosítás
mégis igen hatékony, termékeny kombináció.
Megvan benne a tûz kezdeményezõkészsége
és kreativitása, hozzá pedig a föld gyakorlatiassága
és az a késztetése, hogy konkrét dolgokat
valósítson meg. A föld-elemhez hangoltságból
jut türelem és fegyelem a tûznek, míg a
tûztõl származik az a magabiztosság és
spontán hit, amelyet amúgy a föld nélkülözne.
Különösen igaz ez Latinovits esetében, ahol
a Szûz jegyû Nap, a 9. ház ura, mivel a ház
a Nap jegyében, az Oroszlánban kezdõdik, és
ezért ura az itt tartózkodó Hold, Jupiter együttállásnak
is, együttmûködésre késztetve „alattvalóit”,
valamint diszpozitora (jegyura) is az utóbbiaknak, ezért
az Oroszlán tulajdonságokat, Szûz vonásokkal
színezi.
A két T-kvadrát fókuszában a Plútó
és az Uránusz áll, melyek nagy belsõ
(lelki) feszültségeket indikálnak. Ezek levezetéséül,
sokszor került konfliktusba környezetével és
önmagával. Pályája kezdetén, tudatosságának
alacsonyabb szintjén, e konfliktusok sokszor öncélúak,
vagy ha ott is munkált bennük a jobbító
szándék, fölöslegesen bántóak,
agresszívak voltak. Késõbbiekben ez az arány
megfordult, és egyre inkább céljai megvalósításáért,
a jobb, igazabb, színházért, a mûvész,
az alkotó ember szabadságáért és
meghatározó szerepének eléréséért,
ezáltal az egész társadalom jobbításáért
vállalta a küzdelmeket.
A belterjes, kontraszelektált, félfeudális
hagyományokat õrzõ társadalmi, politikai
elit, amely természetesen meghatározta a kultúrán
belüli lehetõségeket is, szemben állt
az „Új idõknek új dalaival”, a minõségen,
a tehetségen alapuló színház megteremtésével,
ahol az igazság, a valóság mûvészi
ábrázolása lenne a cél, hiszen ez saját
létérdekeiben veszélyeztette. Ezáltal
a konfliktusok száma és mélysége növekedett,
beszûkítette mûvészi lehetõségeit,
negatívan befolyásolta állapotát. Visszahatottak
a gyújtóponti bolygókon keresztül a T-kvadrátokra,
fokozva az azokban lévõ feszültségeket.
Fiatalkori depressziója kiújult és egyre romlott,
mígnem feladta a küzdelmet és 1976 június
4-én, Balatonszemesen a robogó vonat elé ugrott.
Félix Iván