Az Általános Iskola modern épülettömbje
Iskolánknak jelentõs múltja
van.
Levéltári adatok szerint
az 1870-es években már volt iskola Lovásziban. Iskolai
anyakönyvek tanúsága szerint 1903-tól 1907-ig
felekezeti, 1907-tõl 1946-ig községi jellegûként
mûködött.
Ebben az idõben - csak a fiatal
olvasók kedvéért írom - a felnõttek
egy része sem írni, sem olvasni nem tudott, az iskoláskorúak
többsége megrekedt a 3., 4. osztályban, s ezen osztályok
elvégzése után a gyerekek többségét
kenyérkeresõ munkába fogták.
Az olajipar - a MAORT - megjelenése,
ténykedése az oktatás körülményeire,
lehetõségeire is hatott.
1946-ban az üzemi lakótelepen
megépült a MAORT Társulati Általános Iskola.
1946/47-ben bevezették a mindenkire
kötelezõ 8 osztályos oktatást, így az
államosításig; 1948-ig a községi iskolában
az alsósokat tanították, a jobb felszereltségû,
képzettebb tanárokkal mûködõ társulati
iskolában pedig a felsõ tagozatot és a környezõ
községekbõl a továbbtanulni szándékozókat.
Az államosítással
az iskolákból létrejött az állami általános
iskola. Az intézmény ezután a település
és lakói életének fejlõdéséhez
igazodva változó.
1950-ben bõvíteni kellett
2 tanteremmel a volt társulati iskolát. 1959-ben a lakótelepen
új, 4 tantermes iskola épült. A tanulólétszám
ebben az idõszakban folyamatosan nõtt, ezért szükségmegoldásként
a kultúrházban és az orvosi rendelõ alagsorában
is folyt tanítás.
1976-ban befejezõdött térségünkben
az iskolakörzetesítés, a közös tanácsi
körzet minden tanulója iskolába járt, amely akkor
Körzeti Központi Általános Iskola néven
mûködött. Illetve Tornyiszentmiklóson továbbra
is folyt alsótagozatos képzés, s az ottani iskola
a lovászi iskola tagiskolájaként szerepelt.
1977-ben - a 300 felettire duzzadt
tanulólétszámhoz igazodva - új, 10 tantermes,
tornatermes iskolaépület készült el jelentõs
társadalmi munkával és 12 millió Ft. ráfordítással,
egybeépült az 1959-ben épített lakótelepi
iskolával.
Az új iskola a maga korában
korszerû felszereltségével, szaktantermeivel, könyvtárával,
szertáraival, megfelelõ képzettségû 24
tanárával az oktatás - nevelés munkájának
feltételeit jelentõsen javította.
Ebben - a mostanra már felújításra,
tatarozásra szoruló épület együttesben
folyik azóta a tanítás folyamatos korszerûsítéssel,
bõvítéssel, taneszköz pótlással.
Az épület körüli
bekerítetlen zöld területen salakos futó- és
röplabdapálya, aszfaltozott kézilabda pálya,
füves labdarúgó pálya, valamint távolugró
pálya áll tanulóink rendelkezésére.
1990-ben a tornyiszentmiklósi iskola ismét önállóvá vált. Iskolánk neve ekkor a jelenlegire módosult: Körzeti Általános Iskola Lovászi.
Az iskolánk jelenét jelentõ
idõszak kezdetét 1990-ben jelölöm meg a következõk
miatt:
- Ez az év a rendszerváltás
kezdetének éve;
- Nagyjából erre az idõre
tehetõ térségünkben a gazdasági környezet
jelentõsebb változásának kezdete. Pl.: az olajipar
térségbeli vezetõ szerepének gyors leépülése,
az egyéni, családi vállalkozások erõsödése,
- Ettõl az évtõl
napjainkig tart a fenti változások hatása a lakóterület,
a családok, s ezen keresztül az iskola életére,
a tanulók lehetõségeire, s egyben intézményünk
alkalmazkodása a változásokra.
Iskolánkat intézményirányító
társulás mûködteti. A fenntartók: Lovászi,
Kerkateskánd, Szécsisziget, Tormafölde, Tornyiszentmiklós,
Dobri önkormányzata. Az intézményt fenntartók
önálló gazdálkodási jogkörrel ruházták
fel. A fenntartási és mûködési költségeket
a naptári évekre összeállított és
a fenntartók által jóváhagyott költségvetés
biztosítja. Ez a fenntartókra akkor is jelentõs terheket
ró, ha a költségek nagyobbik részét az
állami költségvetés fedezi.
A tanulólétszám 1990-tõl fokozatosan csökkent, 1996-tól állandósult 160-170 fõ között. A tanulóknak mintegy egyharmada bejáró. A pedagógusok állományi létszáma szintén folyamatosan csökkent, jelenleg 14 fõ. Az alkalmazotti létszám 6 fõ.
Iskolánk 8 évfolyamos képzésre épült. Négy alsós, 5 felsõs és 2 napközis csoporttal dolgozunk jelenleg. Alsóban osztálytermi, felsõben szaktantermi rendszerû az oktatás.
Oktató és nevelõ munkánk célkitûzéseit - az 1998-ban bevezetett Nemzeti Alaptanterv szerint - pedagógiai programunkban fogalmaztuk meg.
Az oktatómunka célja, hogy tanulóink igényévé váljék a mûvelõdés, legyen rangja körünkben a tudásnak, mûveltségnek. Iskolánk ehhez helyi követelményként az alapkészségek fejlesztését, a felzárkóztatást és tehetséggondozást, a képességek alapján történõ tudatosabb pályaválasztást jelölte meg.
Az iskolai nevelés bonyolult
feladatokon keresztül valósul meg, nem nélkülözheti
a nevelõ és tanuló tanórai és azon kívüli
személyes kapcsolatát. Legfontosabb nevelési feladatunknak
lakóhelyünk, szülõföldünk, környezetünk
szeretetére, védelmére - azaz a hazafiságra
- és a megfelelõ viselkedéskultúrára
való nevelést tartjuk.
Jelenleg ezen oktatási - nevelési
célok eredményes megvalósítása érdekében
mûködik intézményünk, ennek érdekében
szervezõdnek a tanórák, s a tanórán
kívüli tevékenységek, ennek érdekében
ragaszkodunk eddigi hagyományainkhoz, külsõ kapcsolatainkhoz,
s igyekszünk bõvíteni azokat.
A tanórán kívüli
foglalkozásokhoz tartozik a német és számítástechnika
fakultatív oktatás, a korrepetálás, felzárkóztatás,
tehetséggondozás, szakkörök. Hagyományosan
mûködtetett szakköreink - az irodalmi színpad, énekkar,
furulya, néptánc - az ünnepélyekre való
felkészítés színhelyei, tanulóink szereplésvágyának
kielégítõi.
Mozgásigényüket
szolgálják: sportkör, turisztika, moderntánc
szakkör. Kreatív képességüket, fantáziájukat
az "Ügyes kezek" szakkörön mutathatják be.
Olvasási igényüket
elégíti ki a több ezer kötetes iskolai könyvtár,
kérésüket, véleményüket, céljaikat
a Diákönkormányzaton keresztül érvényesíthetik
a tanulók.
A jövõt illetõen
a következõ fejlesztési irányt jelöltük
meg:
- A számítástechnika
- informatika oktatás terén kell elõbbre lépni
új gépek beszerzése, rendszerbe állítása
révén, s megteremteni mielõbb az Internetre kapcsolódás
lehetõségét.
- Tervezzük a nyelvoktatás korszerûsítését, nyelvi labor felállítását, az eredményesebb nyelvoktatás biztosítékaként az emeltebb óraszámú német nyelvoktatást.
- Az egészséges életmódra nevelés megalapozásaként a turisztika fellendítését a Kerkamenti Települések Szövetsége által vázolt turisztikai program ötleteire, és a Bányász Sportkör nyújtotta segítségre is támaszkodva.
- A helyi kulturális intézmények összefogása révén mûvészeti képzés megalapozását, különbözõ tevékenységek révén közösen gazdagítani a gyermekek kapcsolatait, közös élményekben, értékes társas szórakozásokban, mindezek nevelõ - formáló hatásában részesíteni õket.
Az iskolai oktató munka eredményesebb elõrehaladása, az iskola környékbeli iskolák közötti hírnevének megõrzése, a tanulók képzett, mûvelt emberré nevelése csak közös - szülõ, tanár, társadalmi- és lakókörnyezet - összefogása révén lehetséges.
A Körzeti Általános
Iskola címe:
8878.Lovászi, Lakótelep
96.
Telefonszáma: 06-92/ 376-005
Talán e rövid felsorolásból
is kitûnik, hogy a mûvelõdési ház sokszínû
program megvalósítására hivatott.
Úgy gondolom, bõven van
még tartalék a ház életének színesítésére,
lehetõségeinek kihasználására. Mindezekhez
várjuk a tisztelt olvasók ötleteit, javaslatait, és
tevékeny részvételüket azok megvalósításában,
hogy az elkövetkezõ 45 évben is legyen Olajbányász
Mûvelõdési Ház, és a háznak története.
A jelen
Az 1997-es új vadászati
törvény változást hozott a vadásztársaság
életében. Területünk egyik részét
másik vadásztársasághoz csatolták, egy
másik részen pedig egy új vadásztársaság
alakult. Így a lecsökkent összterületünk most
mintegy 6500 hektár. Taglétszámunk 43 fõ. A
társaság munkáját két vadõr segíti.
Vadászházunkat a régi koromgyárból alakítottuk
ki.
Az új vadászati törvény
a vadászati jogot a földtulajdonhoz köti. A vadászterületek
minimális nagyságának el kell érni a 3000 hektárt.
Társaságunk éves bérleti díjat fizet
a magángazdáknak és egyéb gazdálkodó
szervezeteknek földterületeik vadászati célból
történõ használatáért. A jelenleg
érvényben lévõ bérleti szerzõdések
10 évre szólnak. A vadásztársaságnak
három forrásból származnak a bevételei.
Elõször: a tagok éves tagdíjat fizetnek. Második:
a tagok által lõtt vad húsának leadásából
származó bevétel. A harmadik: a vendég (általában
külföldi) bérvadászok által kifizetett összeg.
Ez utóbbi a jelentõsebb tétel. Pl. egy 10 kg-os agancsú
gímszarvasbika elejtéséért több mint 10
ezer német márkát fizet a külföldi bérvadász.
A magyar gímszarvasbikák
agancsa világhírû és jó minõségû.
Az országban különösen a zalai és a somogyi
szarvasállomány a kiemelkedõ. A legnagyobb bikákat
általában e két megyében lövik. Ezért
jönnek hozzánk szívesen a külföldi bérvadászok.
Bár manapság a magyarországi árak már
kezdenek nekik is magasak lenni.
Õzeink minõsége
viszont közepes. Ennek egyszerû földrajzi okai vannak.
A dombvidéken élõ õzek testsúlya és
agancstömege mindig kisebb, mint a síkvidéken élõ
alföldi társaiké. Ennek ellenére azért
minden évben jönnek hozzánk külföldi bérvadászok
és elejtenek néhány õzbakot is. Az õz
kevésbé óvatos állat, nappal is gyakrabban
látható. A vaddisznó állomány létszáma
folyamatosan szaporodik. Szinte minden területen megtalálja
magának az életfeltételeket, nagymértékben
tud alkalmazkodni az állandóan változó természetes
élõhelyéhez. Míg korábban dúvadnak
(kártékony) minõsült és egész évben
korlátozás nélkül lehetett rá vadászni,
jelenleg a tavaszi hónapokban a kocákat a törvény
lelövési tilalommal védi. Néhány nagy
agyarú érmes vadkant lõttek már a mi területünkön
is.
Télen, amikor a tavak, vizesárkok,
kiöntések befagynak, a vadkacsák az élõ
vizeken, fõleg a Kerkán találnak életfeltételeket.
Vadászatuk élvezetes szórakozást jelent a kacsázást
kedvelõknek. Éber madarak, nem könnyû õket
észrevétlenül lõtávolságon belülre
becserkészni.