Tisztelt Verőcei Lakosok!
Tisztelt Tantestület!
Az elmúlt hónapokban többször
lehetett hallani olyan híresztelést miszerint az elmúlt négy évben a Verőcei
Önkormányzat Pénzügyi Bizottsága nem támogatta a Református Egyházközség
kezelésében lévő óvoda, iskola és bölcsőde működtetését. A tények tisztázása
érdekében azért fordulok Önökhöz ezzel a tájékoztatással, hogy bemutassam az
elmúlt négy év kemény munkája eredményeként megvalósult konkrét támogatásokat.
A 2006. októbere óta működő
Verőce község Önkormányzatának Képviselő-testülete megörökölte azt a helyzetet,
hogy a település egyetlen oktatási és nevelési intézete még 2004-ben átadásra
került a helyi Református Egyházközségnek. Ez a helyzet alapvetően két problémát
szült az elmúlt években: Az Oktatási Minisztérium határozatában visszakövetelte
az állam által az iskola és óvoda működtetője számára a 2004/2005-ös, a
2005/2006-os és a 2006/2007-es tanévre kifizetett kiegészítő egyházi normatívát.
Ennek összege 117,1 millió Ft volt két részletben (47,1 és 70 millió Ft),
amelyet a pereskedés miatt még 8 millió Ft késedelmi kamat terhelt
2007-ben. (2006. februárjától 2007. május végéig Bethlen Farkas polgármester
önhatalmúlag, testületi felhatalmazás nélkül, a testület és a falu lakosságának
tájékoztatása nélkül indított pert a Magyar Állammal szemben, miközben
megtagadta a fenti normatív támogatás visszafizetését. Az elvesztett per
késedelmi kamat összege 8 M Ft lett.) Ezeknek az összegeknek a hónapokra bontott
kifizetése 2007. szeptembertől egészen 2010. májusáig terhelte az önkormányzat
költségvetését.
Emellett az önkormányzat
évente még 16-20 millió forint működési, és négy év alatt összesen
76,4 millió forint beruházási célú összeggel támogatta az Iskolát és az
Óvodát, miközben – többszöri kezdeményezés és egyeztetés ellenére – az ott folyó
munka minőségébe, tartalmába, szervezésébe (pld órarend) szinte semmilyen
beleszólással nem rendelkezett. Ebben a négy éves időszakban a jelentős
támogatás mellett, véleményem szerint, ez az önkormányzatiság erőteljes
csorbítását jelentette.
Az alábbiakban összefoglaló
jelleggel mutatom be azokat az összegeket, amelyeket a most leköszönő
Képviselő-testület a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság javaslatára és
jóváhagyásával 2007-2010. folyamán fizetett ki a Bölcsődét, Óvodát és Általános
Iskolát működtető Verőcei Református Egyházközségnek.
Támogatás jogcíme
/ Éve |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Összesen |
20 %-os normatíva kiegészítés |
13 129 |
14 150 |
13 699 |
13 275 |
54 253 |
Egyéb működési támogatás
(logopédia, zeneiskola, jubileumi kifizetések, úszás támogatása, pedagógusok
egyszeri kereset- kiegészítés |
2 798 |
1986 |
1880 |
4913 |
11 577 |
Fejlesztések, beruházások
(bölcsődés termek kialakítása az iskolában, termek felújítása, vizesblokk
felújítása, iskola Erkély felújítása, óvodai ágyak beszerzése, stb. |
2 094 |
270 |
4 975 |
|
7 339 |
KMOP pályázat önrésze
Tornaterem építés, óvoda bővítés |
|
|
24 652 |
|
54 253 |
KMOP pályázat kiegészítő támogatása – óvoda
alapzat és födém megerősítése |
|
|
14 825 |
|
14 825 |
Összesen: |
18 021 |
16 406 |
60 031 |
18 188 |
142 247 |
A fenti tételek közül kiemelném,
hogy a 2004. évi megállapodásban az akkori képviselőtestület és a Református
Egyházközség vezetője megállapodtak az éves rendszeres 20 %-os normatíva
kiegészítésben, melynek összege évente 13,2-20 millió Ft között
változott 2006. és 2010. között. Ez az Önkormányzatnak nem kötelező feladata. Az
Önkormányzat több ízben kérte, hogy a támogatás fejében némi beleszólása legyen
az iskola működésébe, így többek között kezdeményezte a szülők igényeinek,
elvárásainak felmérését, a minőségbiztosítás bevezetését és fejlesztését, a
magas óraszámok felülvizsgálatát. Ezen kéréseket a Református Egyházi vezetés –
a támogatás folyamatos igénybevétele mellett – sorra elutasította.
Nagyon fontos azt látni,
hogy számos, az Iskolában megvalósuló szolgáltatást – a szülők
áldozatvállalása mellett – nagy részben, vagy szinte teljes egészében az
Önkormányzat fizet, mint a logopédia, a zeneiskola, vagy úszásoktatást. Ezekhez
a szolgáltatásokhoz az Iskola rendszeres pénzügyi támogatást nem nyújt. A
logopédia szolgálat költségeit az iskola szakemberei kérésére a Pénzügyi és
Településfejlesztési Bizottság (PTB) 2010. szeptember 6-i ülésén havi 50 ezer
Ft-ról havi 100 eFt-ra javasolta megemelni a képviselő-testület felé, amelyet az
a szeptember 7-i ülésén jóvá is hagyott.
Az önkormányzat az iskola
működésében még oly módon is szerepet vállal, hogy kifizeti a jubileumi
jutalmaknak a szolgálati időből az önkormányzati működtetés idejéből rá eső
részét, részt vesz az idei kereset-kiegészítések finanszírozásában.
Végezetül pár szót a
tornaterem építést és óvodabővítést szolgáló KMOP pályázat kapcsán kifizetett
közel 25 millió Ft-os önrészről. Márkus Gábor lelkész úr 2008.
novemberétől a támogatási szerződés megkötésétől kezdve több alkalommal kérte a
Pénzügyi Bizottságtól, hogy a Református Egyházközség részére egy összegben
fizesse ki az önrész teljes összegét, holott az első érdemi beruházói
kifizetésre csak 2010. júliusában került sor. A PTB az önrész korai
kifizetésének elutasításával kb. 2 M Ft kamat összegét takarította meg a falu
költségvetése számára. Ezen felül a KMOP beruházás során felmerülő váratlan
költségeket az Önkormányzat állta (óvoda alapozása, födém megerősítése), 15M Ft
összegben.
A Pénzügyi Bizottság
elnökeként 2007 decemberétől kezdve másfél éven át szorgalmaztam egy közös
megállapodás aláírását, hogy tisztázzuk a majdan megépülő tornacsarnok
tulajdonviszonyait és a működtetés feltételeit (ki veheti majd igénybe, ki
szedhet bérleti díjat, kit terhelnek a működtetés, karbantartás és fenntartás –
várhatóan tetemes – költségei). A megállapodás aláírását Márkus Gábor református
lelkész sorra megtagadta, majd végül módosításokkal írta alá az átutalást
közvetlen megelőző napokban 2009 májusában. A Verőcei Tükör szeptemberi számában
pedig a megállapodás szövegével ellentétesen azt feszegeti, hogy kinek a
tulajdonában áll a megépült tornaterem és kibővült óvoda.
A 25 MFt-os önrész
átvételét követően a KMOP pályázat lebonyolításába Márkus Gábor az
Önkormányzatnak nem engedett betekintést, miközben a váratlanul felmerülő
költségek fedezetéért rendre a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottsághoz
fordult támogatásért. A leköszönő Képviselő-testületnek a beruházás zárási és
elszámolási munkálatairól többszöri felkérés ellenére 2010. július-szeptember
hónapokban nem számolt be.
A támogatási tételeket és
pontos összegeket részletesen megtekinthetik a nyilvános zárszámadásokban,
valamint a PTB és a Képviselő-testület határozataiban, előterjesztéseiben és
jegyzőkönyveiben.
Tisztelettel:
Dózsa Csaba
leköszönő bizottsági elnök