AZ ISKOLA ÁLTALÁNOS ÖKOISKOLA TEVÉKENYSÉGÉNEK BEMUTATÁSA
Az egri Kossuth Zsuzsa Gimnázium Szakképző Iskola és Kollégium 40 éves múltra tekint vissza, amelyet elsősorban az egészségügyi szakképzés fémjelzett, és Heves Megyében rangos helyet vívott ki magának. Névadónk nyomdokain haladva biztosítottuk a megye a régió szakemberképzését. Humán szakmacsoportot oktattuk szakiskolai, szakközépiskolai valamint a jelenlegi érettségi utáni szakképzés keretében. Az iskola 2005 óta ÖKOISKOLA, amely i 2010-ben 3. alkalommal nyerte el a címet.
Az iskola „ökoiskola” tevékenységét oly módon végzi, hogy a lehető legnagyobb mértékben próbálja tiszteletben tartani az élővilág érdekeit. Az iskola mindennapi működése során igyekszik eleget tenni a vállalt kritériumoknak, megfelelő dokumentációval igazolni az elvégzett tevékenységeket.
Az iskola helyi tantervében és a pedagógiai programjában meghatározó szerep jut a környezeti nevelésnek, a fenntarthatóság kérdéskörének. Az intézmény dokumentumai a pedagógiai program, a helyi tanterv, a minőségirányítási program és a szakmai program szervesen tartalmazza az ökoiskola kritériumrendszer elvárásainak megfelelő feladatokat, célkitűzéseket és irányelveket.
A tanulók aktív szereplői az iskolai életnek, beleszólási joggal az őket érintő kérdésekbe. Az iskola dolgozói, a vezetőség, a tanári kar, a kollégiumi nevelők, a technikai személyzet tudatában van a fenntarthatóság kérdéskörének fontosságával és ezt a szempontot mindennapi munkájuk során érvényesítik. Az iskola igyekszik a szülők felé is megfelelő tájékoztatást adni, minél szélesebb réteget bevonni az ökoiskola tevékenységbe. Az iskola megpróbál a lehető legkörnyezetkímélőbb módon működni, figyelembe véve a fejlesztéseket is. Számos pályázatot nyújtottunk be, de sajnos kevés sikert értünk el a fejlesztések tekintetében.
A tanórákon a projektmódszer ismert és elfogadott. A tanév során több projektnapot is szervezünk, és külső előadókat is hívunk az oktatás színesítése céljából.
Az iskola lehetőséget biztosít a tanulóknak a tanórán kívüli tanulási formákra egyaránt.
Terepgyakorlatokon, vízvizsgálatokon, túrákon, és táborban egyaránt részt vehetnek a tanulók. A pedagógia munka során jellemző a csapatmunka, és az innovatív szemlélet, melynek során a passzív szabály és tudáselsajátítás helyett az aktív, a helyi környezetet felhasználó, a helyi környezetért való cselekvés közben történő tudásszervezésre helyezzük a hangsúlyt.
Igyekszünk takarékosan bánni az energiaforrásokkal, megteremteni az egészséges iskolai munka feltételeit, csökkenteni a hulladékok mennyiségét, szelektíven gyűjtjük a hulladékokat, az osztályok között rendszeresen versenyt is hirdetünk. Az iskola arculatát külső és belső környezetét esztétikusan alakítottuk ki, a dekorációkhoz a gyerekek munkáit is felhasználjuk. Az iskolazöldítésben a diákok szervesen bekapcsolódnak, amelynek során örömmel gondozzák a környezetüket.
Együttműködés keretében ápoljuk a partnerkapcsolatainkat, és közös programokat is szervezünk. Az iskola a fenntarthatóság pedagógiájához kapcsolódó pedagógus és más szakmai továbbképzéseket is szervezett és a kollégák részt vettek ilyen irányú továbbképzéseken, a tapasztalatok átadásra kerültek.
A környezeti nevelési munkacsoport figyelemmel kíséri, véleményezi, javaslataival segíti az iskola nevelési tevékenységét, ami az öko-csoportnaplóban jól követhető.
2006-ban csatlakoztunk a Környezettudatos Szakképző Iskolák Hálózatához, amelynek sajátos feladata, hogy a szakmai nevelő oktató munkában is érvényre jusson a környezeti szemlélet, a környezetért érzett felelősség a fenntartható fejlődést szolgáló szakmai tevékenykedtetés, értékrend, és viselkedésmód melynek következtében a szakmai modulok oktatása során is hangsúlyt kap a környezeti nevelés.