|
Iskolánk nevelés
alapelvei, módszerei
Iskolánkban az általános
és szakmai műveltséget megalapozó,
azt kiterjesztő, megerősítő, a további
műveltség megszerzését és
az élethosszig tartó tanulás
elősegítésére irányuló
nevelő-oktató tevékenység folyik.
Pedagógiai programunkban olyan nevelési
elveket kívánunk megvalósítani,
amely szülő, gyermek és pedagógus
együttműködésével biztonságos
alapot ad tanulóifjúságunk
továbbfejlődéséhez, a társadalomba
való beilleszkedéshez. Az iskola pedagógiai
célja, hogy fiataljaink érett, autonóm
egyéniségként jussanak a felnőttkor
küszöbére, birtokában legyenek
azoknak a képességeknek, amelyek alkalmassá
teszik őket arra, hogy képesek legyenek megfelelni
a kor aktuális követelményeinek,
és az alapvető pozitív erkölcsi
normáknak. Iskolánk elősegíti
az egyén fejlődését, individuális
fejlesztő funkciót tölt be, de hozzájárul
a szűkebb és tágabb emberi közösségek
fejlődéséhez is. Arra törekszünk,
hogy a nevelő-oktató tevékenység
során alakuljon ki az egyén konstruktív
életvezetése. Ezen olyan életvitelt
értünk, amely szociálisan értékes,
de egyénileg is eredményes. Ezért
a nevelés keretében folyamatosan törekszünk
a diákok közösségfejlesztő,
valamint önfejlesztő magatartás és
tevékenységformáinak megerősítésére,
ezzel párhuzamosan pedig a destruktív
megnyilvánulások leépítésére.
Iskolánk nevelési folyamatában
a magatartás és tevékenységformálás
a személyiségfejlesztéssel
egységben történik. A személyiségfejlesztés
és konfliktuskezelés kiemelt szerepet
kap a tanulók önismeretének,
kommunikáció, kompromisszum készségének
fejlesztése, valamint toleranciájának
és empátiájának erősítése
is. Törekszünk a képességek
fejlesztése mellett a közismereti és
szakmai képzéssel összhangban
az erkölcsi normák, szabályok
elsajátíttatására. Mivel
intézményünk tanulói a
képzési idő elteltével többnyire
segítő foglalkozású szakemberek
lesznek, ezért fontos követelmény
számukra a fegyelmezett, lelkiismeretes,
megbízható magatartás az előítélet-mentesség,
és a másság elfogadása.
Munkájukhoz nélkülözhetetlen,
hogy tudjanak titkot tartani, tiszteljék
az embert, a tulajdont, a magyar nemzeti és
egyetemes értékeket, a hagyományokat.
Ismerjék az alapvető emberi, polgári
jogokat és kötelességeket. Az
iskolai tevékenységek során
kialakítjuk tanulóinkban az egészség,
az emberi környezet és a természet
megóvására irányuló
felelősségérzetet. Fejlesztjük
a diákok környezettudatos magatartását,
hogy tetteik pozitív módon hassanak
a környezeti problémák megoldására,
az egyetemes környezet javára. Környezeti
Nevelési Programunk részletesen tartalmazza
ez irányú céljainkat, feladatainkat
(melléklet). Ösztönözzük
tanulóinkat, hogy a különböző
élethelyzetekben - az erkölcsi normatívák
betartásával - törekedjenek a
tudásra épülő önálló
vélemény kialakítására,
majd az ezen alapuló felelős döntésekre,
a szép magyar beszéd használatára.
Tiszteletben tartjuk tanulóink személyiségi
jogait, valamint a szülők vallási meggyőződését,
de iskolánk egyetlen vallás vagy világnézet
mellett sem elkötelezett. Azonban, ha igény
van rá, lehetővé tesszük, hogy
tanulóink fakultatív hitoktatásban
részesüljenek.
A nevelési céljaink
Célunk, hogy tanulóink
korszerű, a kor szellemének megfelelő ismeretekhez
jussanak és a 12. osztály végére
sikeres érettségi vizsgát,
a 14. és 15. osztály végére
pedig szakvizsgát tehessenek. Kialakítsák
magukban a folyamatos önművelődés, a
fenntartható fejlődéshez az élethosszig
tartó tanulás igényét. Rendelkezzenek
olyan elméleti és gyakorlati ismeretekkel,
amely biztosítja, hogy jól konvertálható
tudású, az itthoni és külföldi
munkaerőpiacon magukat menedzselni tudó szakemberré
váljanak. Tanulmányaikat felsőoktatási
intézményekben vagy más szakképző
intézményekben folytathassák.
A szakmai tudás mellett, megfelelő intelligens,
humánus viselkedési jegyekkel rendelkezzenek.
A nevelési alapelvek és készségek
kialakítását közvetlen
(felnőtt személyek) és közvetett
(feladatok és kortárs csoportok interakcióiból
származó) nevelő hatásokkal,
a jellem formálásával kívánjuk
elérni. Közösségfejlesztő,
önfejlesztő tréningeket, szituációs
helyzeteket szervezünk a kommunikációs
készségfejlesztés, egészségtan
és pályaorientációs
órákon. Életmód órákon
életviteli modellek bemutatásával,
valamint tények és jelenségek
megismertetésével, osztályfőnöki
órákon pedig beszélgetésekkel,
problémafelvetésekkel, szituációs
játékokkal, vitakészségük,
esztétikai érzékük fejlesztésével,
valamint személyes példaadással
kívánunk hatni. Meggyőződésük
formálását előadások,
beszélgetések és önálló
munkáik elemzésével segítjük
a közismereti órákon. Ismereteik
szintrehozását, bővítését
felzárkóztató foglalkozásokkal,
tanórai csoportbontással, tanórán
kívüli korrepetálásokkal,
valamint az érettségi és felvételi
vizsgára való felkészítéssel
segítjük. Osztályfőnöki
órákon, valamint szabadidős programokon
/tanulmányi kirándulásokon,
hétvégi illetve pályaorientációs
programokon/ szerzett ismeretekkel, valamint a tanulmányi
tevékenység segítésével,
ösztönzéssel és a vita módszerével
formáljuk személyiségüket.
Engedjék meg, hogy Széchenyi István
szavaira hívjam fel a tisztelt érdeklődő
olvasónk figyelmét. A legnagyobb magyar
úgy fogalmazott. "A fiatalok nevelése
szabadságszerető hazánkban kötelesség".
Nevelő-oktató munkánk sokrétű
folyamataiban jelentős helye van a tehetséggondozásnak,
tehetségfejlesztésnek is. Célul
tűztük ki, hogy a tehetséges tanulóknál
nőjön az önbecsülés, a tanulás
iránti szeretet, fogadják el önmagukat
és tehetségüket, tartalmas és
támogató baráti kapcsolatok
alakuljanak ki.
Hitvallásunk
"Az iskola
dolga, hogy megtaníttassa velünk,
hogyan kell tanulni, hogy felkeltse a tudás
iránti étvágyunkat, hogy
megtanítson bennünket a jól végzett
munka örömére és az alkotás
izgalmára, hogy megtanítson szeretni,
amit csinálunk, és hogy segítsen
megtalálni azt, amit szeretünk csinálni."
(Szent-Györgyi
Albert)
|
|