Elérhetőségünk
Képzéseink
Távoktatás
Aktuális
Iskolánk életéből
Iskolánk múltja
Linkek
Alapelveink és céljaink

Iskolánk nevelés alapelvei, módszerei

Iskolánkban az általános és szakmai műveltséget megalapozó, azt kiterjesztő, megerősítő, a további műveltség megszerzését és az élethosszig tartó tanulás elősegítésére irányuló nevelő-oktató tevékenység folyik. Pedagógiai programunkban olyan nevelési elveket kívánunk megvalósítani, amely szülő, gyermek és pedagógus együttműködésével biztonságos alapot ad tanulóifjúságunk továbbfejlődéséhez, a társadalomba való beilleszkedéshez. Az iskola pedagógiai célja, hogy fiataljaink érett, autonóm egyéniségként jussanak a felnőttkor küszöbére, birtokában legyenek azoknak a képességeknek, amelyek alkalmassá teszik őket arra, hogy képesek legyenek megfelelni a kor aktuális követelményeinek, és az alapvető pozitív erkölcsi normáknak. Iskolánk elősegíti az egyén fejlődését, individuális fejlesztő funkciót tölt be, de hozzájárul a szűkebb és tágabb emberi közösségek fejlődéséhez is. Arra törekszünk, hogy a nevelő-oktató tevékenység során alakuljon ki az egyén konstruktív életvezetése. Ezen olyan életvitelt értünk, amely szociálisan értékes, de egyénileg is eredményes. Ezért a nevelés keretében folyamatosan törekszünk a diákok közösségfejlesztő, valamint önfejlesztő magatartás és tevékenységformáinak megerősítésére, ezzel párhuzamosan pedig a destruktív megnyilvánulások leépítésére. Iskolánk nevelési folyamatában a magatartás és tevékenységformálás a személyiségfejlesztéssel egységben történik. A személyiségfejlesztés és konfliktuskezelés kiemelt szerepet kap a tanulók önismeretének, kommunikáció, kompromisszum készségének fejlesztése, valamint toleranciájának és empátiájának erősítése is. Törekszünk a képességek fejlesztése mellett a közismereti és szakmai képzéssel összhangban az erkölcsi normák, szabályok elsajátíttatására. Mivel intézményünk tanulói a képzési idő elteltével többnyire segítő foglalkozású szakemberek lesznek, ezért fontos követelmény számukra a fegyelmezett, lelkiismeretes, megbízható magatartás az előítélet-mentesség, és a másság elfogadása. Munkájukhoz nélkülözhetetlen, hogy tudjanak titkot tartani, tiszteljék az embert, a tulajdont, a magyar nemzeti és egyetemes értékeket, a hagyományokat. Ismerjék az alapvető emberi, polgári jogokat és kötelességeket. Az iskolai tevékenységek során kialakítjuk tanulóinkban az egészség, az emberi környezet és a természet megóvására irányuló felelősségérzetet. Fejlesztjük a diákok környezettudatos magatartását, hogy tetteik pozitív módon hassanak a környezeti problémák megoldására, az egyetemes környezet javára. Környezeti Nevelési Programunk részletesen tartalmazza ez irányú céljainkat, feladatainkat (melléklet). Ösztönözzük tanulóinkat, hogy a különböző élethelyzetekben - az erkölcsi normatívák betartásával - törekedjenek a tudásra épülő önálló vélemény kialakítására, majd az ezen alapuló felelős döntésekre, a szép magyar beszéd használatára. Tiszteletben tartjuk tanulóink személyiségi jogait, valamint a szülők vallási meggyőződését, de iskolánk egyetlen vallás vagy világnézet mellett sem elkötelezett. Azonban, ha igény van rá, lehetővé tesszük, hogy tanulóink fakultatív hitoktatásban részesüljenek.

A nevelési céljaink

Célunk, hogy tanulóink korszerű, a kor szellemének megfelelő ismeretekhez jussanak és a 12. osztály végére sikeres érettségi vizsgát, a 14. és 15. osztály végére pedig szakvizsgát tehessenek. Kialakítsák magukban a folyamatos önművelődés, a fenntartható fejlődéshez az élethosszig tartó tanulás igényét. Rendelkezzenek olyan elméleti és gyakorlati ismeretekkel, amely biztosítja, hogy jól konvertálható tudású, az itthoni és külföldi munkaerőpiacon magukat menedzselni tudó szakemberré váljanak. Tanulmányaikat felsőoktatási intézményekben vagy más szakképző intézményekben folytathassák. A szakmai tudás mellett, megfelelő intelligens, humánus viselkedési jegyekkel rendelkezzenek. A nevelési alapelvek és készségek kialakítását közvetlen (felnőtt személyek) és közvetett (feladatok és kortárs csoportok interakcióiból származó) nevelő hatásokkal, a jellem formálásával kívánjuk elérni. Közösségfejlesztő, önfejlesztő tréningeket, szituációs helyzeteket szervezünk a kommunikációs készségfejlesztés, egészségtan és pályaorientációs órákon. Életmód órákon életviteli modellek bemutatásával, valamint tények és jelenségek megismertetésével, osztályfőnöki órákon pedig beszélgetésekkel, problémafelvetésekkel, szituációs játékokkal, vitakészségük, esztétikai érzékük fejlesztésével, valamint személyes példaadással kívánunk hatni. Meggyőződésük formálását előadások, beszélgetések és önálló munkáik elemzésével segítjük a közismereti órákon. Ismereteik szintrehozását, bővítését felzárkóztató foglalkozásokkal, tanórai csoportbontással, tanórán kívüli korrepetálásokkal, valamint az érettségi és felvételi vizsgára való felkészítéssel segítjük. Osztályfőnöki órákon, valamint szabadidős programokon /tanulmányi kirándulásokon, hétvégi illetve pályaorientációs programokon/ szerzett ismeretekkel, valamint a tanulmányi tevékenység segítésével, ösztönzéssel és a vita módszerével formáljuk személyiségüket. Engedjék meg, hogy Széchenyi István szavaira hívjam fel a tisztelt érdeklődő olvasónk figyelmét. A legnagyobb magyar úgy fogalmazott. "A fiatalok nevelése szabadságszerető hazánkban kötelesség". Nevelő-oktató munkánk sokrétű folyamataiban jelentős helye van a tehetséggondozásnak, tehetségfejlesztésnek is. Célul tűztük ki, hogy a tehetséges tanulóknál nőjön az önbecsülés, a tanulás iránti szeretet, fogadják el önmagukat és tehetségüket, tartalmas és támogató baráti kapcsolatok alakuljanak ki.

Hitvallásunk

 "Az iskola dolga,
hogy megtaníttassa velünk, hogyan kell tanulni,
hogy felkeltse a tudás iránti étvágyunkat,
hogy megtanítson bennünket a jól végzett munka
örömére és az alkotás izgalmára,
hogy megtanítson szeretni, amit csinálunk,
és hogy segítsen megtalálni azt,
amit szeretünk csinálni."

(Szent-Györgyi Albert)

 

Ajánlott felbontás 800x600
Replica design: Children's Hospitals and Clinics
Minneapolist/St. Paul, Minnesota
© 2002 Rácz Tamás