F R E E S T Y L E    tanfolyam
Horányi-Névy András (Blind Rider) rovata


A fordulót hívják még Race Jibe-nak is, mivel a legtöbb versenyző a formula / racing versenyeken így fordul.

Feltételek: A manőver tanulásának elkezdéséhez szükséges a powerhalse végigsiklott formájának biztos tudása.

A manőver végrehajtása:
1. Félszélben haladva a szörföt kissé leejtjük háromnegyedszélbe,maximális sebességre gyorsítunk.
2. A trapézt kiakasztjuk, a hátsó papucsból kilépünk, és elkezdjük terhelni a deszka leekantniját, ezáltal fordulni kezdünk.
3. A fordulás elkezdése után közvetlenül le kell „vinnünk” a vitorlát a víz fölé, szinte a vízzel párhuzamosan kell vezetni azt, a vitorla mindössze fél – egy méterre van a víztől. Ehhez behúzzuk a vitorlát a hátsó kezünkkel, ezzel egyidejűleg lezárjuk a deszka mellé a vitorlát, azaz a bumkézzel hátra húzzuk a vitorlát. Az árbockéz kinyújt, a felsőtestünkkel előredőlünk. A vitorlát finoman a hátrahúzás mellet lefelé nyomjuk. Ügyeljünk arra, hogy az árboc csúcsa mindig a fordulási ív középpontjába mutasson. Próbáljuk félkörív mentén lezárni a vitorlát magunk elől a deszka mellé.
4. Közvetlenül hátszél előtt visszavisszük a vitorlát magunk elé, a mozdulat a 3. pontban leírtak szerint megy, csak fordítva. Miután visszahúztuk magunk elé a vitorlát, eddig természetesen folyamatosan terheltük a deszka leeoldalát, már túlhaladtunk hátszélen, ezért lábat cserélünk.
5. Miután megtörtént a lábcsere, közvetlenül utána vitorlát perdítünk, és felluvolunk az új irány félszelébe.

Hibák:
- Nem zárjuk le a deszka mellé a vitorlát, nem húzzuk hátra a bumot, csak „rádőlünk” a vitorlára.
- Nem terheljük folyamatosan és egyenletesen a deszkát fordulás közben, a fordulás lelassul, majd megáll.
- Túl későn húzzuk fel a vitorlát, a szél – mivel már túlfordultunk hátszélen – lenyom minket a deszkáról.
- A fordulás íve túl nagy, a vitorlával együtt „beledőlünk” a vízbe.


A Duck Jibe a ’80-as évek elején már megjelent a szörfözésben, eleganciájának, szépségének köszönhetően azonban még ma is óriási népszerűségnek örvend. A duck jibe a régi iskola egyik legszebb manővere, amelyet szinte minden magára adó szörf irodalom feldolgozott már. A kezdetekben, amikor még két méter volt a bumok hossza, nem volt éppen könnyű manőver. Manapság már minden strandon látni a manővert, amint a szörfösök lazán végrehajtják rövid bumjaiknak köszönhetően.

Feltételek: A Duck Jibe gyakorlását bárki elkezdheti, aki stabilan tudja a powerhalsét. Célszerű eleinte a parton állva a riggel begyakorolni a perdítést, hogy a vízen már ne ezzel kelljen foglalkozni.

A manőver végrehajtása.
1. Félszélben haladva a szörföt kissé leejtjük háromnegyedszélbe, maximális sebességre gyorsítunk.
2. A trapézt kiakasztjuk, a hátsó papucsból kilépünk, és elkezdjük terhelni a deszka leeoldalát, ezáltal fordulni kezdünk. A fordulás íve ebben az esetben kisebb, mint a powerhalse vagy a laydown jibe esetében, ezért jobban terheljük a deszka oldalát.
3. Mielőtt hátszélbe érnénk, azaz háromnegyedszél végén következik a vitorla perdítése, ami a következőképp történik. Az árbockézzel hirtelen hátranyúlunk a bumkéz mögé, és megfogjuk a bumot a legvégén, vagy amilyen hátul csak lehet. Ezután a bum végét fogó kezünkkel áthúzzuk a fejünk fölött a vitorlát , ezzel egyidejűleg a volt bumkézzel megfogjuk a vitorla másik oldalán a bumot, amilyen elöl csak tudjuk.
4. Miután a vitorla másik oldalára kerültünk, átfogunk a másik kézzel is az új oldalra, ez lesz a bumkéz. Próbáljuk meg a bumot a perdítés után a lehető legelőrébb megfogni mindkét kézzel, különben a szél kicsavarja a kezünkből a vitorlát.
5. A perdítés után az új irány háromnegyedszelében lábat cserélünk, és felluvolunk félszélbe.

Hibák:
- A perdítés túl korán történik, a túl nagy nyomás a vitorla új
oldalán kitépi kezünkből azt.
- A perdítés túl későn történik, a vitorlát nem „dobja át” a szél az
új helyzetbe, és nem tudunk átfogni az új oldalra.
- Nem egyenletesen terheljük a deszkát, a fordulás íve túl nagy /
kicsi lesz, vagy megáll a fordulás.
- Túl lassan fogunk át a vitorla másik oldalára.


A backwind jibe egy rendkívül népszerű forduló, sok helyen alkalmazzák a freestyle versenyen látványossága miatt, ezenkívül megtanulni sem nehéz.

Feltételek: A gyakorlás elkezdéséhez szükség van a backwind szörfözés biztos tudására, valamint backwindben a szörf biztos irányítására. Célszerű először a parton gyakorolni a backwind állást, majd a vízen gyengébb szélben, mivel e nélkül lehetetlen a bacwind jibe végrehajtása.

A manőver végrehajtása:
1. Félszélben haladva kiakasztjuk a trapézt, és kilépünk a hátsó papucsból.
2. Elkezdünk fordulni, a fordulási ív nagyjából megegyezik egy normál powerhalse fordulási ívével, a vitorlán mindkét kezünkkel kissé előrébb fogunk.
3. Háromnegyedszél közepén, azaz még jóval hátszél előtt következik a backwind jibe legfontosabb része – át kell lépnünk a vitorla másik oldalára. Ez a következőképp történik: Az első lábunkkal, amely eddig a papucsban volt, kilépünk a papucsból, és az árboc elé lépünk vele. Ezután át kell „ugranunk” a vitorla másik oldalára. Először kinyitjuk a vitorlát, kiengedjük belőle a szelet, azaz kinyújtjuk a bumkezünket. Utána a bumkézzel átfogunk a vitorla másik oldalán a bumra, ez lesz az új árbockéz. Ezután a másik kezünk is átfog a bum másik oldalára az előző mögé, ez lesz a bumkéz. Közvetlenül ezután a hátsó lábunkkal az első helyére lépünk, azaz az árboc elé, az első láb pedig átlép a vitorla másik oldalára. Így az egész testünkkel a vitorla előtt / másik oldalán leszünk.
4. Így átkerültünk egész testünkkel a vitorla „rossz” oldalára, azaz a leeoldalra, most backwindben haladunk. A vitorlát a szél felé nyomjuk, amennyiben túl erős a szél, és úgy érezzük, hogy letaszítana minket, engedjük ki a bumkézzel a vitorlából a szelet. Így, backwindben haladva kell tovább fordulnunk hátszél felé a deszka folyamatos terhelésével.
5. Miután elérkeztünk hátszélhez, mivel már a vitorla „új” oldalán vagyunk, nem kell perdíteni, mindössze a bumkézzel elnyomni magunktól a vitorlát, amely így a mi oldalunkon fog ismét szelet, és már nincs más dolgunk, mint felluvolni félszélbe.

Hibák:
- Nem terheljük egyenletesen a deszkát fordulás közben, így lelassulunk, vagy visszaállunk félszélbe, de már backwind pozícióban.
- Rosszul tartjuk a vitorlát backwindben, ha nem terheljük eléggé, a szél lenyom minket a deszkáról, ha túl erősen terheljük, előreesünk a vízbe, rá a vitorlára.
- Nem nyújtjuk ki bumkezünket hátszélben, a vitorla nem fog szelet az új oldalon, így továbbra is backwindben maradunk, amelynek valószínűleg esés lesz a vége.


A helikopter forduló, angolul heli tack egy rendkívül látványos, és viszonylag egyszerű forduló, amelynek előnye a kis deszkáknál, hogy nem kell mindkét lábbal az árboc elé lépni, azaz nem süllyed el alattunk a deszka.

Feltételek: A heli tack gyakorlását bárki elkezdheti, aki biztosan
tudja a wendét, és a powerwendét.

A manőver végrehajtása:
1. Félszélben haladva kiakasztjuk a trapézt és elkezdünk felluvolni. A papucsokból kiléphetünk, de ez nem szükséges. A vitorlát emellett hátradöntjük, hogy a luvolás gyorsabb legyen.
2. Mielőtt teljesen szél felé fordulnánk, kilépünk az első lábbal az árboc elé. Eddigre, ha először nem léptünk ki a papucsokból, mindenképp ki kell lépni belőlük.
3. Mikor a szörf pont szembeszélben áll, az eddig hátradöntött vitorlát egy gyors mozdulattal előredöntjük, és kissé ferdén magunk elé toljuk. Így a szél ereje a deszka orrát elkezdi tolni széltől el, azaz a deszka tovább fordul, mi ezalatt a vitorla széllel ellentétes oldalán állunk, és a vitorlával együtt „rádőlünk” a szélre, hogy az ne nyomjon le minket a deszkáról.
4. Mikor a deszka már befordult az új irány negyedszelébe, a vitorlát előrébb nyomjuk, és hagyjuk, hogy a szél ereje kiperdítse az eddigi egyensúlyi állapotból. Az eddig elől álló lábunkkal hátra lépünk az árboc mögé, a hátsó lábbal pedig előrébb, azaz lábat cserélünk.
5. A vitorlának 360 fokot kell fordulnia, így mi a vitorla szél felőli oldalára kerülhetünk. A két kéz a perdülés elkezdésekor elengedi a bumot, és hirtelen átfog a gyorsan perdülő vitorla másik felén a bumra.
6. Ezután már normál állásban állunk, és a vitorla is átfordult, nincs más dolgunk tehát, csak leejteni a szörföt félszélbe.

Hibák:
- A vitorlát túl korán nyomjuk előre, még nem álltunk be szembeszélbe, a szörf leesik, visszatérünk félszélbe.
- Nem elég erősen / túl erősen dőlünk a vitorlára az előredöntés után, az eredmény vízbe esés mindkét esetben.
- A perdítés túl korán / későn történik…


A Nose Tack egy olyan wende, melynél a deszka orrára állva a szörfös Tail First helyzetben forgatja be a deszkát az új irány félszelébe. A Tail First helyzet alatt azt értjük, mikor a deszka vége, ahol a papucsok vannak, megy elől, a szörfös pedig vagy mindkét lábával, vagy csak egyikkel a deszka orrát terheli, hogy a szkeg kiemelkedjen a vízből.

Feltételek: A nose tack elsajátításához elengedhetetlenül szükséges a tail first helyzetben való szörfözés tudása, és a negatív vitorlával való szörfözés ismerete.

A manőver végrehajtása:
1. Félszélben haladva felluvolunk, és kilépünk mindkét papucsból.
2. Mikor a szörf széllel szemben áll, mindkét lábunkkal az árboc elé lépünk, valamint a vitorlát behúzzuk úgy, mintha hátszélben szörföznénk, csak a szkeg lenne elől.
3. Most Tail First hátszélben szörfözünk, fel kell luvolnunk úgy, hogy a deszka vége, amely most elől van, úgy forduljon, hogy a deszka az új irány félszelébe álljon be.
4. Ezután visszalépünk az árboc mögé, és negatív vitorlával elindulunk az új irányba.
5. Miután szörfünk kissé felgyorsult, vitorlát perdítünk, és továbbmegyünk.

Hibák:
- Túl elől terheljük a deszkát, a szörf elsüllyed alattunk.
- Nem elég elől terheljük a deszkát, a szkeg a vízbe ér, és a deszka nem jól fordul.
- Túl korán lépünk ki a deszka orrára, így nehéz „felluvolni” Tail First helyzetben, mivel nem „hátszélből” indítottuk a luvolást.


A duck tack egy rendkívül látványos és nehéz forduló, a freestyle versenyeken nagyon magas pontszámokat lehet kapni egy jól sikerült duck tack-ért. A duck tack-et elképzelhetjük úgy, mint egy szél felé végrehajtott duck jibe-ot, azonban megtanulása és végrehajtása a duck jibe-nál sokkal nehezebb.

Feltételek: A duck tack sajátos technikájának köszönhetően célszerű a vitorla „átdobásának” mozdulatát a parton begyakorolni, mivel ez az egyik legnehezebb része a manővernek. A lábmunkánál lényeges a switch stance, azaz fordított állás ismerete, amikor a szörfös fordított lábtartással szörfözik, azaz az előll álló lábát a hátsó mögé teszi, miközben a felsőteste, és a kezek helyzete változatlan marad.

A manőver végrehajtása:
1. Félszélben szörfözve kiakasztjuk a trapézt, és lábtartást cserélünk, azaz switch stance helyzetbe állunk.
2. Elkezdünk switch stance helyzetben luvolni, a kezek, illetve a felsőtest változatlan pozícióban marad.
3. Miután már befordult a szörf negyedszélbe, itt az idő a vitorla „átdobására”. Először a vitorlát MINDKÉT kézzel átlósan a testünk előtt luv felé húzzuk, mintha bele akarnánk dobni a vízbe, mindezt negyedszélben. Ezután, még mindig negyedszélben, az első kéz AZÉRT engedi el a bumot, hogy a hátsó kéz MÖGÉ fogjon, és miután elengedjük a hátsó kézzel a bumot és a vitorla másik oldalára kerülünk, mielőtt a vitorla a vízbe csapódna, a volt első kézzel még mindig fogva a bumot, lerántjuk annak végét a víz felé egy pillanat alatt, ezzel megakadályozzuk, hogy a vitorla a vízbe csapódjon.
4. Ezután backwindben haladunk egy kis ideig, tehát még mindig nem vagyunk az új irányban, hanem a régi irány negyedszelének végén, és backwindben tovább luvolunk, tehát a vitorlát hátra döntjük, és eközben a deszka luvkantniját is folyamatosan terheljük.
5. Mielőtt az új irány negyedszelébe érnénk, a backwind állás végénél a vitorlát egy sima wendéhez hasonlóan előredöntjük, hogy szelet fogjon, és leesünk az új irány negyedszelén át félszélbe.

Hibák:
- Túl korán történik a vitorla átdobása, nehéz lesz backwindben felluvolni szembeszélig.
- Túl későn dobjuk át a vitorlát, a backwind helyzet nem alakul ki, a vitorlát „ránk fújja a szél”.
- Nem húzzuk le a bumot az átdobás után, a vitorla a vízbe csapódik.
- Túl lassú az átdobás, a szél elviszi kezünkből a vitorlát.


Feltételek: A willy Skipper gyakorlásának elkezdéséhez szükséges az ugratás biztos tudása.

A manőver végrehajtása:
1.Kikasztod magad a trapézból, a deszka hátulját az air jibe bevezetéséhez hasonlatosan terheled. Hátsó lábaddal ezután kilépsz a lábtartóból, a bumot kicsit szélesebben fogod és kirántod a deszkát a vízből.
2. A de szkát minél laposabban próbáld „átrúgni”. A hátsó lábad adja meg a deszka átfordulásának sebességét, az elülső láb pedig irányítja a mozdulatot.
3. A „repülés” ideje alatt végrehajtod a lábcserét; első lábad kiugrik a lábtartóból és az árboc és az első lábtartó közötti területen ér deszkát, másik lábad az árboc és az orr közötti részen marad. Fontos, hogy testsúlyodat a deszka középső részére összpontosítsd, ezáltal tudod a landolást a legjobban ellenőrzésed
alatt tartani. Ha nem így teszel és túlságosan hátra helyezed a testsúlyt az orr felé, deszkád kicsúszik alólad!
4. Ha akarsz egy pár métert siklani, meg kell találnod az ideális pozíciót, ahhoz ugyanis, hogy tovább tudj siklani, nem szabad, hogy szkeged a vízbe érjen. Ehhez viszont mégiscsak kissé hátra kell helyezned a súlypontot.
5. Ahogy lassulsz, úgy oszlik el mindkét lábadon a deszka terhelése. Ekkor átfogsz a vitorlán úgy, hogy az első kezeddel a baum alatt ráfogsz az árbora, másik kezeddel pedig a vitorlára. Akkor deszkád már szinte teljesen megállt, itt az ideje, hogy teljesen ráhúzz a vitorlára, hogy ismét szelet fogjon. Ha még mindig a deszkán állsz, sikerült a willy skipper!

Hibák:
- Nem elég erősen rúgjuk át a deszkát, a deszka keveset fordul, így a szörf nem tud továbbsiklani.
- A vitorla nem a megfelelő pozícióban van, az eredmény esés.


Sean Ordónez volt az első szörfös, aki ezt a manővert a nagyérdeműnek bemutatta és ő a „big mac tack” nevet adta neki. Ha egy kicsit közelebbről nézzük ezt a manővert, megállapíthatjuk, hogy inkább hasonlít ez egy ugrott perdülésre, mint takkváltásra, ezért maradt meg a szörfös fejekben „air jibe” néven. A sokak által csonttörő mutatványnak tartott mozdulat, biztosan a fordulók legradikálisabb formája. Vitorla-perdítés a levegőben, hogy aztán hátrafelé haladva továbbcsússzunk, majd irányunkat megváltoztatva elszörfözzünk.

Feltételek: Az air jibe-ot szinte mindenfajta hullámról elugorva végrehajthatjuk; legyen szó kisebb hullámokról vagy nagyobb törésekről, amelyeken egy „nose dive”-val fejezzük be a manővert. Mindenkinek ajánlom, hogy jól melegítse be izmait és izületeit, mert egy elég szokatlan lábpozíciót követel meg az a manőver, nevezetesen a lábcserét, amit a deszkások és snowboardosok sokkal kényelmesebben hajtanak végre.

A manőver végrehajtása:
1: Először kiválasztunk magunknak egy alkalmas hullámot; az ideális méret maximum egy méterig terjed. Először csak próbáljuk meg a manővert, hogy szokjuk, másképpen elképzelhetetlen az air jibe-ot begyakorolni. A deszka mozgása leginkább egy frontloop-ra hasonlít, csak éppen a vitorla semleges állapotban van.
2. A hullámról való elrugaszkodás fél szélben történik és, - csakúgy, mint a frontloop esetében - viszonylag hamar kicsavarjuk a deszkát a szélből. Ezalatt a vitorla az eredeti pozíciójában marad, miközben mi „elvándorolunk” testünkkel az árboc előtt. A kezek nagyon elöl markolják a baum végét, amelynek mielőbb fogjunk át a másik oldalára.
3. Fontos momentum a csavarodás, amelyet maximum 180 fokig hajtsunk végre, különben lehetetlen szabályosan landolni. Aki túlfordul, azt könyörtelenül lenyomja a szél lee irányba.
4. Most következik a landolás. Ehhez terhelned kell a luv oldali élét a deszkának, hogy a deszka ne törhessen ki lee irányba. A vitorla továbbra is tartja semleges pozícióját.
5. Ha jól érkeztél, a deszka félszélben fog állni, igaz furcsa érzés lesz, hiszen még mindig a papucsokban állsz, csak éppen a deszka „rossz” oldalán.
6. Ha továbbra is terheled a luv oldalt, egy kicsit fel is fogsz élesedni, itt van hát az ideje, hogy vitorládra ismét ráhúzz, hogy szelet foghasson. Ha már van elég szélerő a vitorlában, lábat válthatsz és a másik irányba továbbmehetsz.


A frontloop a szaltók legegyszerűbb formája a szörfözésben, mégis a freestyle szörfözésben ezt alkalmazzák a leggyakrabban. A többi szaltó (backloop, pushloop, dupla frontloop) ugyanis csak nagy hullámokról ugorható, ezek pedig inkább a wave, mint a freestyle versenyeken állnak rendelkezésre…

Feltételek: A frontloop gyakorlásának elkezdéséhez feltétlenül szükséges az ugratás tudása.

A manőver végrehajtása:
1. Válasszunk ki egy megfe lelő hullámot magunk előtt. A hullám előtt 5 – 10 méterrel akasszuk ki a trapézt, a testsúlyt vigyük a deszka fölé, a hátsó kézzel fogjunk kissé hátrébb a bumon..
2. A hullámra teljes sebességgel érkezzünk. Az elugrás semmiképp sem negyedszélben történik, inkább fél, vagy gyenge háromnegyedszélben. Az elugrás irányuljon fölfelé.
3. Felugrás után el kell indítani a rotációt, mely a következőképp történik: az első kezünket kinyújtjuk, a vitorlát magunk elé toljuk, ezzel egyidejűleg a hátsó kezünket behajlítjuk, behúzzuk. A hátsó lábunkat hirtelen és energikusan behajlítjuk. Emellett a fejünkkel hátranézünk a vállunk felett.
4. Ezzel a mozdulattal kiváltjuk a rotációt, szörfünk forogni kezd a levegőben. Nincs más dolgunk, mint becsukni a szemünk, és várni, hogy hogy végződik az ugrás.
5. Mielőtt leérkeznénk a lábunkat kissé kinyújtjuk, a vitorlát visszahúzzuk.

Hibák:
- Negyedszélben ugrunk el, a rotáció nem jól megy végbe.
- Nem elég energikus a kezek, illetve a lábak munkája a rotáció elindításakor, nem fordulunk eleget a levegőben.
- Nem nézünk hátra a fejünkkel, illetve előredőlünk, ennek egyik következménye az ugrás sikertelensége, a másik a dobhártyánk beszakadásának nagy valószínűsége lesz.


Kifejezések

Clew First vitorlaállás: A vitorla negatív állásban van, a bum vége előremutat.

Tail First deszkaállás: a deszka vége, ahol a papucsok vannak, halad elől, a szörfös pedig vagy mindkét lábával, vagy csak egyikkel a deszka orrát terheli, hogy a szkeg kiemelkedjen a vízből. Így a deszka „fordítva” úszik / siklik a vízen.

Switch Stance állás: a szörfös fordított lábtartással szörfözik, azaz az elől álló lábát a hátsó mögé teszi, miközben a felsőteste, és a kezek helyzete változatlan marad.

Backwind állás: A szörfös a vitorla leeoldalán áll, a szélerőt nem a vitorla húzásával éri el, mint normál esetben, hanem annak nyomásával. A leesés / felmenetel ugyanúgy történik, mint normál vitorlaállásnál. (Előre ill. hátra döntés)


folytatása következik!