F R E E S T Y L E tanfolyam
Horányi-Névy András (Blind Rider) rovata
A fordulót hívják még
Race Jibe-nak is, mivel a legtöbb versenyző a formula / racing versenyeken
így fordul.
Feltételek:
A manőver tanulásának elkezdéséhez szükséges a powerhalse végigsiklott
formájának biztos tudása.
A manőver végrehajtása:
1. Félszélben haladva a szörföt kissé leejtjük háromnegyedszélbe,maximális
sebességre gyorsítunk.
2. A trapézt kiakasztjuk, a hátsó papucsból kilépünk, és elkezdjük
terhelni a deszka leekantniját, ezáltal fordulni kezdünk.
3. A fordulás elkezdése után közvetlenül le kell „vinnünk” a vitorlát
a víz fölé, szinte a vízzel párhuzamosan kell vezetni azt, a vitorla
mindössze fél – egy méterre van a víztől. Ehhez behúzzuk a vitorlát
a hátsó kezünkkel, ezzel egyidejűleg lezárjuk a deszka mellé a vitorlát,
azaz a bumkézzel hátra húzzuk a vitorlát. Az árbockéz kinyújt, a
felsőtestünkkel előredőlünk. A vitorlát finoman a hátrahúzás mellet
lefelé nyomjuk. Ügyeljünk arra, hogy az árboc csúcsa mindig a fordulási
ív középpontjába mutasson. Próbáljuk félkörív mentén lezárni a vitorlát
magunk elől a deszka mellé.
4. Közvetlenül hátszél előtt visszavisszük a vitorlát magunk elé,
a mozdulat a 3. pontban leírtak szerint megy, csak fordítva. Miután
visszahúztuk magunk elé a vitorlát, eddig természetesen folyamatosan
terheltük a deszka leeoldalát, már túlhaladtunk hátszélen, ezért
lábat cserélünk.
5. Miután megtörtént a lábcsere, közvetlenül utána vitorlát perdítünk,
és felluvolunk az új irány félszelébe.
Hibák:
- Nem zárjuk le a deszka mellé a vitorlát, nem húzzuk hátra a bumot,
csak „rádőlünk” a vitorlára.
- Nem terheljük folyamatosan és egyenletesen a deszkát fordulás
közben, a fordulás lelassul, majd megáll.
- Túl későn húzzuk fel a vitorlát, a szél – mivel már túlfordultunk
hátszélen – lenyom minket a deszkáról.
- A fordulás íve túl nagy, a vitorlával együtt „beledőlünk” a vízbe.
A Duck Jibe a ’80-as
évek elején már megjelent a szörfözésben, eleganciájának, szépségének
köszönhetően azonban még ma is óriási népszerűségnek örvend. A duck
jibe a régi iskola egyik legszebb manővere, amelyet szinte minden
magára adó szörf irodalom feldolgozott már. A kezdetekben, amikor
még két méter volt a bumok hossza, nem volt éppen könnyű manőver.
Manapság már minden strandon látni a manővert, amint a szörfösök
lazán végrehajtják rövid bumjaiknak köszönhetően.
Feltételek:
A Duck Jibe gyakorlását bárki elkezdheti, aki stabilan tudja a powerhalsét.
Célszerű eleinte a parton állva a riggel begyakorolni a perdítést,
hogy a vízen már ne ezzel kelljen foglalkozni.
A manőver végrehajtása.
1. Félszélben haladva a szörföt kissé leejtjük háromnegyedszélbe,
maximális sebességre gyorsítunk.
2. A trapézt kiakasztjuk, a hátsó papucsból kilépünk, és elkezdjük
terhelni a deszka leeoldalát, ezáltal fordulni kezdünk. A fordulás
íve ebben az esetben kisebb, mint a powerhalse vagy a laydown jibe
esetében, ezért jobban terheljük a deszka oldalát.
3. Mielőtt hátszélbe érnénk, azaz háromnegyedszél végén következik
a vitorla perdítése, ami a következőképp történik. Az árbockézzel
hirtelen hátranyúlunk a bumkéz mögé, és megfogjuk a bumot a legvégén,
vagy amilyen hátul csak lehet. Ezután a bum végét fogó kezünkkel
áthúzzuk a fejünk fölött a vitorlát , ezzel egyidejűleg a volt bumkézzel
megfogjuk a vitorla másik oldalán a bumot, amilyen elöl csak tudjuk.
4. Miután a vitorla másik oldalára kerültünk, átfogunk a másik kézzel
is az új oldalra, ez lesz a bumkéz. Próbáljuk meg a bumot a perdítés
után a lehető legelőrébb megfogni mindkét kézzel, különben a szél
kicsavarja a kezünkből a vitorlát.
5. A perdítés után az új irány háromnegyedszelében lábat cserélünk,
és felluvolunk félszélbe.
Hibák:
- A perdítés túl korán történik, a túl nagy nyomás a vitorla új
oldalán kitépi kezünkből azt.
- A perdítés túl későn történik, a vitorlát nem „dobja át” a szél
az
új helyzetbe, és nem tudunk átfogni az új oldalra.
- Nem egyenletesen terheljük a deszkát, a fordulás íve túl nagy
/
kicsi lesz, vagy megáll a fordulás.
- Túl lassan fogunk át a vitorla másik oldalára.
A backwind jibe egy
rendkívül népszerű forduló, sok helyen alkalmazzák a freestyle versenyen
látványossága miatt, ezenkívül megtanulni sem nehéz.
Feltételek:
A gyakorlás elkezdéséhez szükség van a backwind szörfözés biztos
tudására, valamint backwindben a szörf biztos irányítására. Célszerű
először a parton gyakorolni a backwind állást, majd a vízen gyengébb
szélben, mivel e nélkül lehetetlen a bacwind jibe végrehajtása.
A manőver végrehajtása:
1. Félszélben haladva kiakasztjuk a trapézt, és kilépünk a hátsó
papucsból.
2. Elkezdünk fordulni, a fordulási ív nagyjából megegyezik egy normál
powerhalse fordulási ívével, a vitorlán mindkét kezünkkel kissé
előrébb fogunk.
3. Háromnegyedszél közepén, azaz még jóval hátszél előtt következik
a backwind jibe legfontosabb része – át kell lépnünk a vitorla másik
oldalára. Ez a következőképp történik: Az első lábunkkal, amely
eddig a papucsban volt, kilépünk a papucsból, és az árboc elé lépünk
vele. Ezután át kell „ugranunk” a vitorla másik oldalára. Először
kinyitjuk a vitorlát, kiengedjük belőle a szelet, azaz kinyújtjuk
a bumkezünket. Utána a bumkézzel átfogunk a vitorla másik oldalán
a bumra, ez lesz az új árbockéz. Ezután a másik kezünk is átfog
a bum másik oldalára az előző mögé, ez lesz a bumkéz. Közvetlenül
ezután a hátsó lábunkkal az első helyére lépünk, azaz az árboc elé,
az első láb pedig átlép a vitorla másik oldalára. Így az egész testünkkel
a vitorla előtt / másik oldalán leszünk.
4. Így átkerültünk egész testünkkel a vitorla „rossz” oldalára,
azaz a leeoldalra, most backwindben haladunk. A vitorlát a szél
felé nyomjuk, amennyiben túl erős a szél, és úgy érezzük, hogy letaszítana
minket, engedjük ki a bumkézzel a vitorlából a szelet. Így, backwindben
haladva kell tovább fordulnunk hátszél felé a deszka folyamatos
terhelésével.
5. Miután elérkeztünk hátszélhez, mivel már a vitorla „új” oldalán
vagyunk, nem kell perdíteni, mindössze a bumkézzel elnyomni magunktól
a vitorlát, amely így a mi oldalunkon fog ismét szelet, és már nincs
más dolgunk, mint felluvolni félszélbe.
Hibák:
- Nem terheljük egyenletesen a deszkát fordulás közben,
így lelassulunk, vagy visszaállunk félszélbe, de már backwind pozícióban.
- Rosszul tartjuk a vitorlát backwindben, ha nem terheljük eléggé,
a szél lenyom minket a deszkáról, ha túl erősen terheljük, előreesünk
a vízbe, rá a vitorlára.
- Nem nyújtjuk ki bumkezünket hátszélben, a vitorla nem fog szelet
az új oldalon, így továbbra is backwindben maradunk, amelynek valószínűleg
esés lesz a vége.
A helikopter forduló,
angolul heli tack egy rendkívül látványos, és viszonylag egyszerű
forduló, amelynek előnye a kis deszkáknál, hogy nem kell mindkét
lábbal az árboc elé lépni, azaz nem süllyed el alattunk a deszka.
Feltételek:
A heli tack gyakorlását bárki elkezdheti, aki biztosan
tudja a wendét, és a powerwendét.
A manőver végrehajtása:
1. Félszélben haladva kiakasztjuk a trapézt és elkezdünk felluvolni.
A papucsokból kiléphetünk, de ez nem szükséges. A vitorlát emellett
hátradöntjük, hogy a luvolás gyorsabb legyen.
2. Mielőtt teljesen szél felé fordulnánk, kilépünk az első lábbal
az árboc elé. Eddigre, ha először nem léptünk ki a papucsokból,
mindenképp ki kell lépni belőlük.
3. Mikor a szörf pont szembeszélben áll, az eddig hátradöntött vitorlát
egy gyors mozdulattal előredöntjük, és kissé ferdén magunk elé toljuk.
Így a szél ereje a deszka orrát elkezdi tolni széltől el, azaz a
deszka tovább fordul, mi ezalatt a vitorla széllel ellentétes oldalán
állunk, és a vitorlával együtt „rádőlünk” a szélre, hogy az ne nyomjon
le minket a deszkáról.
4. Mikor a deszka már befordult az új irány negyedszelébe, a vitorlát
előrébb nyomjuk, és hagyjuk, hogy a szél ereje kiperdítse az eddigi
egyensúlyi állapotból. Az eddig elől álló lábunkkal hátra lépünk
az árboc mögé, a hátsó lábbal pedig előrébb, azaz lábat cserélünk.
5. A vitorlának 360 fokot kell fordulnia, így mi a vitorla szél
felőli oldalára kerülhetünk. A két kéz a perdülés elkezdésekor elengedi
a bumot, és hirtelen átfog a gyorsan perdülő vitorla másik felén
a bumra.
6. Ezután már normál állásban állunk, és a vitorla is átfordult,
nincs más dolgunk tehát, csak leejteni a szörföt félszélbe.
Hibák:
- A vitorlát túl korán nyomjuk előre, még nem álltunk be szembeszélbe,
a szörf leesik, visszatérünk félszélbe.
- Nem elég erősen / túl erősen dőlünk a vitorlára az előredöntés
után, az eredmény vízbe esés mindkét esetben.
- A perdítés túl korán / későn történik…
A Nose Tack egy olyan
wende, melynél a deszka orrára állva a szörfös Tail First helyzetben
forgatja be a deszkát az új irány félszelébe. A Tail First helyzet
alatt azt értjük, mikor a deszka vége, ahol a papucsok vannak, megy
elől, a szörfös pedig vagy mindkét lábával, vagy csak egyikkel a
deszka orrát terheli, hogy a szkeg kiemelkedjen a vízből.
Feltételek:
A nose tack elsajátításához elengedhetetlenül szükséges a tail first
helyzetben való szörfözés tudása, és a negatív vitorlával való szörfözés
ismerete.
A manőver végrehajtása:
1. Félszélben haladva felluvolunk, és kilépünk mindkét papucsból.
2. Mikor a szörf széllel szemben áll, mindkét lábunkkal az árboc
elé lépünk, valamint a vitorlát behúzzuk úgy, mintha hátszélben
szörföznénk, csak a szkeg lenne elől.
3. Most Tail First hátszélben szörfözünk, fel kell luvolnunk úgy,
hogy a deszka vége, amely most elől van, úgy forduljon, hogy a deszka
az új irány félszelébe álljon be.
4. Ezután visszalépünk az árboc mögé, és negatív vitorlával elindulunk
az új irányba.
5. Miután szörfünk kissé felgyorsult, vitorlát perdítünk, és továbbmegyünk.
Hibák:
- Túl elől terheljük a deszkát, a szörf elsüllyed alattunk.
- Nem elég elől terheljük a deszkát, a szkeg a vízbe ér, és a deszka
nem jól fordul.
- Túl korán lépünk ki a deszka orrára, így nehéz „felluvolni” Tail
First helyzetben, mivel nem „hátszélből” indítottuk a luvolást.
A duck tack egy rendkívül
látványos és nehéz forduló, a freestyle versenyeken nagyon magas
pontszámokat lehet kapni egy jól sikerült duck tack-ért. A duck
tack-et elképzelhetjük úgy, mint egy szél felé végrehajtott duck
jibe-ot, azonban megtanulása és végrehajtása a duck jibe-nál sokkal
nehezebb.
Feltételek:
A duck tack sajátos technikájának köszönhetően célszerű a vitorla
„átdobásának” mozdulatát a parton begyakorolni, mivel ez az egyik
legnehezebb része a manővernek. A lábmunkánál lényeges a switch
stance, azaz fordított állás ismerete, amikor a szörfös fordított
lábtartással szörfözik, azaz az előll álló lábát a hátsó mögé teszi,
miközben a felsőteste, és a kezek helyzete változatlan marad.
A manőver végrehajtása:
1. Félszélben szörfözve kiakasztjuk a trapézt, és lábtartást cserélünk,
azaz switch stance helyzetbe állunk.
2. Elkezdünk switch stance helyzetben luvolni, a kezek, illetve
a felsőtest változatlan pozícióban marad.
3. Miután már befordult a szörf negyedszélbe, itt az idő a vitorla
„átdobására”. Először a vitorlát MINDKÉT kézzel átlósan a testünk
előtt luv felé húzzuk, mintha bele akarnánk dobni a vízbe, mindezt
negyedszélben. Ezután, még mindig negyedszélben, az első kéz AZÉRT
engedi el a bumot, hogy a hátsó kéz MÖGÉ fogjon, és miután elengedjük
a hátsó kézzel a bumot és a vitorla másik oldalára kerülünk, mielőtt
a vitorla a vízbe csapódna, a volt első kézzel még mindig fogva
a bumot, lerántjuk annak végét a víz felé egy pillanat alatt, ezzel
megakadályozzuk, hogy a vitorla a vízbe csapódjon.
4. Ezután backwindben haladunk egy kis ideig, tehát még mindig nem
vagyunk az új irányban, hanem a régi irány negyedszelének végén,
és backwindben tovább luvolunk, tehát a vitorlát hátra döntjük,
és eközben a deszka luvkantniját is folyamatosan terheljük.
5. Mielőtt az új irány negyedszelébe érnénk, a backwind állás végénél
a vitorlát egy sima wendéhez hasonlóan előredöntjük, hogy szelet
fogjon, és leesünk az új irány negyedszelén át félszélbe.
Hibák:
- Túl korán történik a vitorla átdobása, nehéz lesz backwindben
felluvolni szembeszélig.
- Túl későn dobjuk át a vitorlát, a backwind helyzet nem alakul
ki, a vitorlát „ránk fújja a szél”.
- Nem húzzuk le a bumot az átdobás után, a vitorla a vízbe csapódik.
- Túl lassú az átdobás, a szél elviszi kezünkből a vitorlát.
Feltételek:
A willy Skipper gyakorlásának elkezdéséhez szükséges az ugratás
biztos tudása.
A manőver végrehajtása:
1.Kikasztod magad a trapézból, a deszka hátulját az air jibe bevezetéséhez
hasonlatosan terheled. Hátsó lábaddal ezután kilépsz a lábtartóból,
a bumot kicsit szélesebben fogod és kirántod a deszkát a vízből.
2. A de szkát minél laposabban próbáld „átrúgni”. A hátsó lábad
adja meg a deszka átfordulásának sebességét, az elülső láb pedig
irányítja a mozdulatot.
3. A „repülés” ideje alatt végrehajtod a lábcserét; első lábad kiugrik
a lábtartóból és az árboc és az első lábtartó közötti területen
ér deszkát, másik lábad az árboc és az orr közötti részen marad.
Fontos, hogy testsúlyodat a deszka középső részére összpontosítsd,
ezáltal tudod a landolást a legjobban ellenőrzésed
alatt tartani. Ha nem így teszel és túlságosan hátra helyezed a
testsúlyt az orr felé, deszkád kicsúszik alólad!
4. Ha akarsz egy pár métert siklani, meg kell találnod az ideális
pozíciót, ahhoz ugyanis, hogy tovább tudj siklani, nem szabad, hogy
szkeged a vízbe érjen. Ehhez viszont mégiscsak kissé hátra kell
helyezned a súlypontot.
5. Ahogy lassulsz, úgy oszlik el mindkét lábadon a deszka terhelése.
Ekkor átfogsz a vitorlán úgy, hogy az első kezeddel a baum alatt
ráfogsz az árbora, másik kezeddel pedig a vitorlára. Akkor deszkád
már szinte teljesen megállt, itt az ideje, hogy teljesen ráhúzz
a vitorlára, hogy ismét szelet fogjon. Ha még mindig a deszkán állsz,
sikerült a willy skipper!
Hibák:
- Nem elég erősen rúgjuk át a deszkát, a deszka keveset fordul,
így a szörf nem tud továbbsiklani.
- A vitorla nem a megfelelő pozícióban van, az eredmény esés.
Sean Ordónez volt az
első szörfös, aki ezt a manővert a nagyérdeműnek bemutatta és ő
a „big mac tack” nevet adta neki. Ha egy kicsit közelebbről nézzük
ezt a manővert, megállapíthatjuk, hogy inkább hasonlít ez egy ugrott
perdülésre, mint takkváltásra, ezért maradt meg a szörfös fejekben
„air jibe” néven. A sokak által csonttörő mutatványnak tartott mozdulat,
biztosan a fordulók legradikálisabb formája. Vitorla-perdítés a
levegőben, hogy aztán hátrafelé haladva továbbcsússzunk, majd irányunkat
megváltoztatva elszörfözzünk.
Feltételek:
Az air jibe-ot szinte mindenfajta hullámról elugorva végrehajthatjuk;
legyen szó kisebb hullámokról vagy nagyobb törésekről, amelyeken
egy „nose dive”-val fejezzük be a manővert. Mindenkinek ajánlom,
hogy jól melegítse be izmait és izületeit, mert egy elég szokatlan
lábpozíciót követel meg az a manőver, nevezetesen a lábcserét, amit
a deszkások és snowboardosok sokkal kényelmesebben hajtanak végre.
A manőver végrehajtása:
1: Először kiválasztunk magunknak egy alkalmas hullámot; az ideális
méret maximum egy méterig terjed. Először csak próbáljuk meg a manővert,
hogy szokjuk, másképpen elképzelhetetlen az air jibe-ot begyakorolni.
A deszka mozgása leginkább egy frontloop-ra hasonlít, csak éppen
a vitorla semleges állapotban van.
2. A hullámról való elrugaszkodás fél szélben történik és, - csakúgy,
mint a frontloop esetében - viszonylag hamar kicsavarjuk a deszkát
a szélből. Ezalatt a vitorla az eredeti pozíciójában marad, miközben
mi „elvándorolunk” testünkkel az árboc előtt. A kezek nagyon elöl
markolják a baum végét, amelynek mielőbb fogjunk át a másik oldalára.
3. Fontos momentum a csavarodás, amelyet maximum 180 fokig hajtsunk
végre, különben lehetetlen szabályosan landolni. Aki túlfordul,
azt könyörtelenül lenyomja a szél lee irányba.
4. Most következik a landolás. Ehhez terhelned kell a luv oldali
élét a deszkának, hogy a deszka ne törhessen ki lee irányba. A vitorla
továbbra is tartja semleges pozícióját.
5. Ha jól érkeztél, a deszka félszélben fog állni, igaz furcsa érzés
lesz, hiszen még mindig a papucsokban állsz, csak éppen a deszka
„rossz” oldalán.
6. Ha továbbra is terheled a luv oldalt, egy kicsit fel is fogsz
élesedni, itt van hát az ideje, hogy vitorládra ismét ráhúzz, hogy
szelet foghasson. Ha már van elég szélerő a vitorlában, lábat válthatsz
és a másik irányba továbbmehetsz.
A frontloop a szaltók
legegyszerűbb formája a szörfözésben, mégis a freestyle szörfözésben
ezt alkalmazzák a leggyakrabban. A többi szaltó (backloop, pushloop,
dupla frontloop) ugyanis csak nagy hullámokról ugorható, ezek pedig
inkább a wave, mint a freestyle versenyeken állnak rendelkezésre…
Feltételek:
A frontloop gyakorlásának elkezdéséhez feltétlenül szükséges az
ugratás tudása.
A manőver végrehajtása:
1. Válasszunk ki egy megfe lelő hullámot magunk előtt. A hullám
előtt 5 – 10 méterrel akasszuk ki a trapézt, a testsúlyt vigyük
a deszka fölé, a hátsó kézzel fogjunk kissé hátrébb a bumon..
2. A hullámra teljes sebességgel érkezzünk. Az elugrás semmiképp
sem negyedszélben történik, inkább fél, vagy gyenge háromnegyedszélben.
Az elugrás irányuljon fölfelé.
3. Felugrás után el kell indítani a rotációt, mely a következőképp
történik: az első kezünket kinyújtjuk, a vitorlát magunk elé toljuk,
ezzel egyidejűleg a hátsó kezünket behajlítjuk, behúzzuk. A hátsó
lábunkat hirtelen és energikusan behajlítjuk. Emellett a fejünkkel
hátranézünk a vállunk felett.
4. Ezzel a mozdulattal kiváltjuk a rotációt, szörfünk forogni kezd
a levegőben. Nincs más dolgunk, mint becsukni a szemünk, és várni,
hogy hogy végződik az ugrás.
5. Mielőtt leérkeznénk a lábunkat kissé kinyújtjuk, a vitorlát visszahúzzuk.
Hibák:
- Negyedszélben ugrunk el, a rotáció nem jól megy végbe.
- Nem elég energikus a kezek, illetve a lábak munkája a rotáció
elindításakor, nem fordulunk eleget a levegőben.
- Nem nézünk hátra a fejünkkel, illetve előredőlünk, ennek egyik
következménye az ugrás sikertelensége, a másik a dobhártyánk beszakadásának
nagy valószínűsége lesz.
Kifejezések
Clew First vitorlaállás:
A vitorla negatív állásban van, a bum vége előremutat.
Tail First deszkaállás:
a deszka vége, ahol a papucsok vannak, halad elől, a szörfös pedig
vagy mindkét lábával, vagy csak egyikkel a deszka orrát terheli,
hogy a szkeg kiemelkedjen a vízből. Így a deszka „fordítva” úszik
/ siklik a vízen.
Switch Stance
állás: a szörfös fordított lábtartással szörfözik, azaz
az elől álló lábát a hátsó mögé teszi, miközben a felsőteste, és
a kezek helyzete változatlan marad.
Backwind állás:
A szörfös a vitorla leeoldalán áll, a szélerőt nem a vitorla húzásával
éri el, mint normál esetben, hanem annak nyomásával. A leesés /
felmenetel ugyanúgy történik, mint normál vitorlaállásnál. (Előre
ill. hátra döntés)
folytatása következik!
|