A szörf összeszerelése, vízre rakása
- kezdő szörfösöknek -


A szörf helyes összeszerelése és beállítása a vízreszállás előtt sok későbbi bosszúságtól, szerelgetéstől kíméli meg a szörföst.
  • a szörftest összeszerelése
  1. Illesszük be a szkeget a a szkegszekrénybe: - zárt szkegszekény (pover box) esetében felülről tegyük be a rögzítőcsavart és húzzuk szorosra; - ha állítható a szkeg (U.S. box) és nagy végsebességet akarunk elérni, akkor hátra, ha fordulékonyabbá akarjuk tenni a deszkát, akkor előre húzzuk a sínben, és rögzítsük csavarhúzóval.
    [ kép ] Ha a szkeg mozog, ragasszunk ragasztószalaggal csíkot a szekrénybe illeszkedő részre!
  2. Svertes deszka esetén: felülről helyezzük a szörf közepén lévő nyílásba a svertet és hajtsuk be [ kép ] !
  3. Helyezzük az árbocszekrénybe (árboc sínbe) az árboctalpat, nagyobb vitorlát használva előre, kisebb vitorlánál hátra, majd rögzítsük, hogy ne tudjon elmozdulni [ kép ]!
  4. ha van a deszkánkon nyomásszabályzó szelep, gondosan csavarjuk be!
  5. Kezdő szörfös a papucsokat, az árbochoz közelebbi csavarhelyen rögzítse. Ez előnyösebb gyenge szél esetén is. A papucsok tágassága akkor megfelelő, ha csak a lábujjak állnak ki belőle. Ha szűkebb nehéz a lábat belecsúsztatni, ha tág, esésnél könnyen bokaficamot, rándulást okozhat.
  • a vitorlázat összeszerelése (riggelés)
  1. Vegyük ki az zsákból a vitorlát. Tekerjük ki a vitorlát, úgy hogy azt a szél irányából tekerjük a csúcsa felé ( összetekerésnél fordítva ! ) Nagy szélben célszerű a bumot a vitorla szélfelőli részére helyezni.
  2. Toljuk be a már előzöleg összedugott [ kép ] (2 részes ) árbocot a vitorlazsákba, úgy hogy a csúcsán az árboc a helyére kerüljön. Ügyeljünk, hogy a bedugáskor az árboczsákban a camberek ne forduljanak el. Régebbi vitorláknál előtte húzzuk ki kb. 5 cm-t a latnikat a latnizsákból, ujabbaknál ez nem szükséges.
  3. Az árboc hosszabbítót állítsuk be a vitorlán feltüntetett értékre.
    [ kép ] Illesszük be az árboc aljába .
  4. Fűzzük be a görgőkbe a kötelet, vigyázzunk, a helyes befűzésre (ne legyen átlósan fűzve). Támasszuk ki lábunkkal a hosszabbítót, húzzuk le teljesen a vitorla élét [ kép ] ( ne erőltessük, ha nem lehe teljesen lehúzni, majd később utána húzunk). Csak szemmel ellátott vitorláknál célszerű csigasort használni, így könnyebben lehúzhatjuk az alsó élt.
  5. Állítsuk be a bumot a vitorlán feltüntetett hosszúságra [ kép ]. Kössük fel a startkötelet a bum végére ( ne felejtsük ezt megtenni, később kellemetlen lehet, ha nincs startkötelük A profi szörfösök is felkötik! ). Tegyük fel a trapézköteleket. A vitorla készreszerelése után állítsuk be. Szélbe fordítva a vitorlát keressük meg azt a pontot, ahol kb. ugyanakkora erő hat mindkét irányba. A trapézkötelet ettől a ponttol kb. egy-egy tenyérnyi távolságra kössük fel. Szövetből készült felfogatót használjunk, mert a kötélből készült gyorsan tönkreteszi a bum borítását, a műanyag pedig esésnél betörheti a deszkát. A trapézkötél hosszúsága akkor jó, ha két felfogató között ráfogva a bumra, az pont a könyökünk végéig ér. A trapéz beakasztásávalellenőrízzük a jó beállítást, elengedve a bumot sem előre, sem hátra nem húz. A vitorla szabásától, méretétőlis függhet a trapéz beállítása, így további finomításokra is szükség lehet [ kép ].
  6. Csatoljuk fel az árbocra a bumot kb. vállmagasságba [ kép ]. Biztonság kedvéért használhatunk árbocmandzsettát, nehogy megroppanjon az árboc a bum becsatolásakor.
  7. Fűzzük be a köteleket a vitorla hátsó szemébe és húzzuk oda a bumhoz. Talppal támasztva a bumot, ezt könnyebben elvégezhetjük [ kép ].
  8. Toljuk vissza a latnikat (ha kell) [ kép ], feszítsük meg azokat. Húzzuk le a vitorla alját, teljesen a gyökhöz. Tegyünk fel bumvédőt, ami a szörfünk orrát védi eséskor! Tegyünk fel szörftest védő szivacsotaz árboc aljára, és akasszuk be a startkötelet. Ha van élfeszítő vitorlánkon, húzzuk feszesre, ez megakadályozza az él rezgését.
  9. Kössük le a szabadon maradt kötélvégeket.


  • A vitorla beállítása akkor jó, ha minden kötél teljesen a kötés helyéhez van húzva, vitorlánk gyűrődésmentes, a latnik és a camberek könnyen átpattannak! Rossz a beállítás, ha a köteleket nem tudjuk behúzni teljesen, vagy gyűrődések vannak a vitorlán. Ekkor állítsunk az árboctoldón, illetve a bumon. Általában jól felhúzott vitorla az alsó kötél meghúzásakor a felső kilépő élnél kissé elernyed (trimmelés).
  • Kisebb szélben néhány mm-t engedve az árboctalpnál és a bumnál hasasabb vitorlát kapunk, erősebb szélben még feszesebbre húzva laposabbat, így kitolhatjuk vitorlánk szörfözhetőségi határait.
  • Először mindig a vitorlát vigyük a vízbe, az árbocnál és a bumnál fogva, a fejünk egy latnit támasszon.
  • Vigyük be a deszkát, hajtsuk le a svertet (ha van)
  • Az árboc végét csúsztassuk az árboctalp tüskéjébe, ügyeljünk, hogy az jól a helyére kattanjon.
    riggelés képeken (töltsd le és nézd meg - 580 kB -)
Ezek után már indulhatunk is!
  • pár jó tanács:
szörfözés után először mindig a deszkát hozzuk ki a vízből, ügyelve arra, hogy a bent maradt vitorla nehogy elsodródjon (erős hullámzás), vagy neki csapódjon valaminek.
a vitorlát a parton a startkötél áthurkolásával rögzítsük valamilyen msszív tárgyhoz (esetleg vastagabb fához). Soha ne hagyjuk - ha lehet - napon a felszerelésünket!!! a deszkát kihozva, a széllel szemben az orrával helyezzük el.a vitorla szétszerelését az összerakás fordított sorrendjében végezzük.
Ha befejeztük a szörfözést, célszerű a vitorlát megszárítani (nem a napon!!!), aztán szétszerelni és elcsomagolni.
Hűvös időben öltözzünk át meleg ruhába, mielőtt nekiállunk a szétszerelésnek!!