A szörf összeszerelése, vízre rakása
- kezdő szörfösöknek -
A szörf helyes összeszerelése és beállítása a vízreszállás előtt sok későbbi bosszúságtól, szerelgetéstől kíméli meg a szörföst.
a szörftest összeszerelése
Illesszük be a szkeget a a szkegszekrénybe: - zárt szkegszekény (pover box) esetében felülről tegyük be a rögzítőcsavart és húzzuk szorosra; - ha állítható a szkeg (U.S. box) és nagy végsebességet akarunk elérni, akkor hátra, ha fordulékonyabbá akarjuk tenni a deszkát, akkor előre húzzuk a sínben, és rögzítsük csavarhúzóval. [ kép ]
Ha a szkeg mozog, ragasszunk ragasztószalaggal csíkot a szekrénybe illeszkedő részre!
Svertes deszka esetén: felülről helyezzük a szörf közepén lévő nyílásba a svertet és hajtsuk be
[ kép ] !
Helyezzük az árbocszekrénybe (árboc sínbe) az árboctalpat, nagyobb vitorlát használva előre, kisebb vitorlánál hátra, majd rögzítsük, hogy ne tudjon elmozdulni
[ kép ]!
ha van a deszkánkon nyomásszabályzó szelep, gondosan csavarjuk be!
Kezdő szörfös a papucsokat, az árbochoz közelebbi csavarhelyen rögzítse. Ez előnyösebb gyenge szél esetén is. A papucsok tágassága akkor megfelelő, ha csak a lábujjak állnak ki belőle. Ha szűkebb nehéz a lábat belecsúsztatni, ha tág, esésnél könnyen bokaficamot, rándulást okozhat.
a vitorlázat összeszerelése (riggelés)
Vegyük ki az zsákból a vitorlát. Tekerjük ki a vitorlát, úgy hogy azt a szél irányából tekerjük a csúcsa felé ( összetekerésnél fordítva ! ) Nagy szélben célszerű a bumot a vitorla szélfelőli részére helyezni.
Toljuk be a már előzöleg összedugott
[ kép ]
(2 részes ) árbocot a vitorlazsákba, úgy hogy a csúcsán az árboc a helyére kerüljön. Ügyeljünk, hogy a bedugáskor az árboczsákban a camberek ne forduljanak el. Régebbi vitorláknál
előtte húzzuk ki kb. 5 cm-t a latnikat a latnizsákból, ujabbaknál ez nem szükséges.
Az árboc hosszabbítót állítsuk be a vitorlán feltüntetett értékre. [ kép ]
Illesszük be az árboc aljába .
Fűzzük be a görgőkbe a kötelet, vigyázzunk, a helyes befűzésre
(ne legyen átlósan fűzve). Támasszuk ki lábunkkal a hosszabbítót,
húzzuk le teljesen a vitorla élét
[ kép ]
( ne erőltessük, ha nem lehe teljesen lehúzni, majd később utána húzunk). Csak szemmel ellátott vitorláknál célszerű csigasort használni, így könnyebben lehúzhatjuk az
alsó élt.
Állítsuk be a bumot a vitorlán feltüntetett hosszúságra
[ kép ].
Kössük fel a startkötelet a bum végére ( ne felejtsük ezt megtenni, később kellemetlen lehet, ha nincs startkötelük A profi szörfösök is felkötik! ). Tegyük fel a trapézköteleket. A vitorla készreszerelése után állítsuk be. Szélbe fordítva a vitorlát keressük meg azt a pontot, ahol kb. ugyanakkora erő hat mindkét irányba. A trapézkötelet ettől a ponttol kb. egy-egy tenyérnyi távolságra kössük fel. Szövetből készült felfogatót használjunk, mert a kötélből készült gyorsan tönkreteszi a bum borítását, a műanyag pedig esésnél betörheti
a deszkát. A trapézkötél hosszúsága akkor jó, ha két felfogató között ráfogva a bumra, az pont a könyökünk végéig ér. A trapéz beakasztásávalellenőrízzük a jó beállítást, elengedve a bumot
sem előre, sem hátra nem húz. A vitorla szabásától, méretétőlis függhet a trapéz beállítása, így további finomításokra is szükség lehet [ kép ].
Csatoljuk fel az árbocra a bumot kb. vállmagasságba
[ kép ].
Biztonság kedvéért használhatunk árbocmandzsettát, nehogy megroppanjon az árboc a bum becsatolásakor.
Fűzzük be a köteleket a vitorla hátsó szemébe és húzzuk oda a bumhoz. Talppal támasztva a bumot, ezt könnyebben elvégezhetjük
[ kép ].
Toljuk vissza a latnikat (ha kell)
[ kép ],
feszítsük meg azokat. Húzzuk le a vitorla alját, teljesen a gyökhöz. Tegyünk fel bumvédőt, ami a szörfünk orrát védi eséskor! Tegyünk fel szörftest védő szivacsotaz árboc aljára, és akasszuk be a startkötelet. Ha van élfeszítő vitorlánkon, húzzuk feszesre, ez megakadályozza az él rezgését.
Kössük le a szabadon maradt kötélvégeket.
A vitorla beállítása akkor jó, ha minden kötél teljesen a kötés helyéhez van húzva, vitorlánk gyűrődésmentes, a latnik és a camberek könnyen átpattannak! Rossz a beállítás, ha a köteleket nem tudjuk behúzni teljesen, vagy gyűrődések vannak a vitorlán. Ekkor állítsunk az árboctoldón, illetve a bumon. Általában jól felhúzott vitorla az alsó kötél meghúzásakor a felső kilépő élnél kissé elernyed (trimmelés).
Kisebb szélben néhány mm-t engedve az árboctalpnál és a bumnál hasasabb vitorlát kapunk, erősebb szélben még feszesebbre húzva laposabbat, így kitolhatjuk vitorlánk szörfözhetőségi határait.
Először mindig a vitorlát vigyük a vízbe, az árbocnál és a bumnál fogva, a fejünk egy latnit támasszon.
Vigyük be a deszkát, hajtsuk le a svertet (ha van)
Az árboc végét csúsztassuk az árboctalp tüskéjébe, ügyeljünk, hogy az jól a helyére kattanjon.
szörfözés után először mindig a deszkát hozzuk ki a vízből, ügyelve arra, hogy a bent maradt
vitorla nehogy elsodródjon (erős hullámzás), vagy neki csapódjon valaminek.
a vitorlát a parton a startkötél áthurkolásával rögzítsük valamilyen msszív tárgyhoz (esetleg vastagabb fához). Soha ne hagyjuk - ha lehet - napon a felszerelésünket!!! a deszkát kihozva, a széllel szemben az orrával helyezzük el.a vitorla szétszerelését az összerakás fordított sorrendjében végezzük.
Ha befejeztük a szörfözést, célszerű a vitorlát megszárítani (nem a napon!!!), aztán szétszerelni és elcsomagolni.
Hűvös időben öltözzünk át meleg ruhába, mielőtt nekiállunk a szétszerelésnek!!